بیش از ۱۰۰ کشور جهان از فعالیت های صلح آمیز هسته ای ایران حمایت کردند

به گزارش خبرنگار ایرنا در وین، ‘خالد شمعه’ سفیر مصر و رییس جنبش عدم تعهد، عصر سه شنبه در نشست فصلی شورای حکام بیانیه این جنبش را که نمایندگی بیش از ۱۰۰ کشور جهان را بعهده دارد، قرائت کرد.

وی گفت که جنبش عدم تعهد مایل است مراتب تشکر خود را از ‘ یوکیا آمانو ‘ مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی بخاطر گزارش در خصوص اجرای موافقتنامه پادمان در جمهوری اسلامی ایران مندرج در سند ۲۰۱۲/۲۳/ GOV ابراز کند.

وی افزود: جنبش عدم تعهد مایل است اعتماد به حرفه ای و بی طرفی بودن دبیرخانه آژانس در انجام فعالیت هایش درباره اجرای پادمان های معاهده عدم اشاعه هسته ای در جمهوری اسلامی ایران را مجددا بیان کند.

خالد مشعه بیان داشت : جنبش عدم تعهد برحق اولیه و غیر قابل انکار کلیه کشورها برای توسعه، تحقیق، تولید و استفاده از انرژی اتمی برای مقاصد صلح آمیز، بدون هر گونه تبعیض و منطبق با تعهدات قانونی مترتب، تاکید می کند. بنابراین، هیچ موردی نباید به گونه ای تفسیر شود که منجر به ایجاد ممنوعیت یا محدودیت حقوق کشورها در توسعه انرژی اتمی برای مقاصد صلح آمیز شود.

وی تاکید کرد: انتخاب ها و تصمیمات کشورها، شامل موارد ( مربوط به) جمهوری اسلامی ایران، در زمینه استفاده های صلح آمیز از فن آوری هسته ای و سیاست های چرخه سوخت می بایست محترم شمرده شوند.

در بیانیه ی گروه نم که توسط مسعه خوانده شد، آمده است: جنبش عدم تعهد مصونیت فعالیت های هسته ای صلح آمیز را مورد تایید مجدد قرار داده و تاکید می کند هرگونه حمله یا تهدید به حمله علیه تاسیسات هسته ای صلح آمیز اعم از (مراکز ) در حال فعالیت یا در حال ساخت که بشریت و محیط زیست را در معرض خطر جدی قرار داده و نقض عمده حقوق بین الملل، اصول و اهداف منشور ملل متحد و آئین نامه آژانس بین المللی انرژی اتمی محسوب می شود، محکوم است.

رییس جنبش عدم تعهد افزود: ایران ذیل موافقتنامه پادمانهایش، ۱۶ تاسیسات هسته ای و ۹ LOFs را به آژانس اعلام کرده و آژانس همچنان عدم انحراف مواد هسته ای اعلام شده در این تاسیسات و LOFs را تحت راستی آزمایی دارد.

شبک ۱۹۱۷

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۱۶۸۶۲۷


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.