بیش از ۴۰ درصد از فعالیت‌های تولیدی در کشور تعطیل شده‌اند

۱۸خردادماه،

به گزارش consbank، به نقل از خبرگزاری ایلنا، هادی غنیمی فرد، رئیس خانه صنعت و معدن ایران در یک نشست خبری اظهار داشت: هم‌اکنون بیش از ۴۰ درصد از فعالیت‌های تولیدی در کشور تعطیل شده‌اند که سبب اصلی آن بالا بودن نرخ بهره‌های بانکی و افزایش نرخ ارز بوده است که صنعت کشور را در سال قبل و امسال با بحران رو‌به‌رو ساخت.

غنیمی‌فرد افزود: در سال قبل با وجود هجمه‌های گوناگون و فشار تحریم‌ها ۶۰ درصد از صنعت توانست فعال باشد هر چند مافیا طی این مدت سود کلانی به جیب زد و کالایی را که با نرخ ۸۰۰ تومانی در انبار‌ها نگه داشتند با نرخ ۴ هزار تومانی به مردم فروختند.

وی با انتقاد از عملکرد بانک‌ها خاطر نشان کرد: با وجود فشارهای خارجی بانک‌های عامل هم از اختصاص تسهیلات صنعت از صندوق توسعه ملی اجتناب کرده‌اند.

غنیمی فرد گفت: اگر تولید ملی زنده باشد نیاز ما به فروش نفت کاسته می‌شود و سهم ما از تولید ناخالص داخلی افزایش خواهد یافت.

در ادامه حسین ساسانی، دبیر کل کنفدراسیون صنعت در خصوص دهه تولید ملی صنعت و معدن خاطر نشان کرد: صنعت موتور محرکه اقتصاد است و صدای صنعت باید به گوش همه جامعه برسد.

وی افزود: متاسفانه تفاهم‌نامه‌های امضاء شده با وزارت صنعت دربارهٔ تأمین نقدینگی صنایع اجرایی نشده‌اند و تصمیم‌گیری‌ها و سیاست‌گذاری در حوزه اقتصاد یکپارچه نیست و به صورت جزیره‌ای عمل می‌شود.

ساسانی تصریح کرد: در شرایط کنونی که هیچ مالیاتی از سپرده‌های بانکی گرفته نمی‌شود، فضا برای کار در بخش صنعت مناسب نبوده و توجیه اقتصادی ندارد.

وی گفت: وزارت صنعت به عنوان بخش حاکمیتی باید در حل مشکلات کلان صنعت به صنعتگران یاری بیشتری دهد.

همچنین معصومی رییس مرکز پژوهش و صنایع نوین در وزارت صنعت، معدن و تجارت در این نشست گفت: بحث فرهنگ و تولید ۲ مقوله‌ای است که باید به کمک یکدیگر بیایند تا بتوانیم سقف توانمندی‌هایمان را حوزه صنعت افزایش دهیم.

وی خاطر نشان کرد: در سالی که با عنوان سال حماسه سیاسی و اقتصادی معرفی شده است برگزاری دهه صنعت و معدن به بخش خصوصی سپرده شده است که در این مدت ۱۳ نشست تخصصی برگزار خواهد شد.

معصومی در خصوص میزان صادرات غیر نفتی در سال ۹۱ گفت: صادرات غیر نفتی در سال قبل ۴۱. ۳ میلیارد دلار بوده است که هر چند نسبت به سال ۹۰ با ۶ درصد کاهش همراهبود اما با همت بخش خصوصی کاهش صادرات دو بخش می‌عانات گازی و پتروشیمی جبران شد.


سامانه خبری ساخت و ساز کشور | Consbank.com
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.