بیماری استخوان‌خواری رو به افزایش است

فروردین ۱۴۰۳
ممتاز نیوز : رئیس انجمن جراحان ارتوپدی کشور گفت: بیماری پوکی استخوان به سبب استخوان‌خواری سلولها اتفاق می‌افتد که در کودکان به شکل نرمی استخوان و در بزرگسالان به شکل پوکی استخوان بروز می‌کند.

غلامعلی عکاشه در گفت‌وگو با فارس به مناسبت فرا رسیدن روز جهانی پوکی استخوان گفت: استخوان قوی‌ترین و محکم‌ترین بافت بدن است که این بخش از بدن قوام بالایی دارد.

وی ادامه داد: استخوان از دو قسمت مواد آلی شامل پروتئین‌ها و مواد کانی که کلسیم، فسفر و منیزیم را در بر می‌گیرد تشکیل شده است.

عکاشه در مورد سبب پوکی استخوان گفت: زمانی استخوان‌سازی خوب انجام می‌شود و گاهی سلول‌های استخوانی علاوه بر اینکه استخوان‌سازی را انجام نمی‌دهند، استخوان‌خواری هم می‌کنند.

وی افزود: در این زمان این سلول‌ها سعی می‌کنند مواد اضافی را از استخوان‌ها خارج کنند و در نتیجه قوام استخوان کاهش می‌یابد.

رئیس انجمن جراحان ارتوپدی کشور ادامه داد: پوکی استخوان در کودکان و نوجوانان ناشی از نبود نور کافی و تغذیه نامناسب ایجاد می‌شود و بصورت راشیتیسم و نرمی استخوان بروز می‌کند.

عکاشه افزود: گاهی بیماری مادرزادی می‌شود که در این صورت استخوان‌سازی مناسب انجام نمی‌شود و سلول‌ها استخوان خواری می‌کنند.

وی در مورد پوکی استخوان در بزرگسالی گفت: این بیماری در اشخاص بالای ۶۰ تا ۶۵ سال به دلایل مختلفی ایجاد می‌شود که ساختن استخوان کاهش می‌یابد و استخوان‌خواری بیشتر می‌شود.

رئیس انجمن جراحان ارتوپدی کشور افزود: عدم تحرک کافی، تغذیه نامناسب و ناکافی و تغییرات هورمونی در اشخاص بزرگسال از دلایل ابتلا به پوکی استخوان است.

عکاشه تصریح کرد: پوکی استخوان در زنان بیش از مردان است چرا که بعد از دوران یائسگی تنظیمات هورمونی و تغذیه‌ای متفاوت می‌شود.

وی گفت: پوکی استخوان بیشتر در لگن، مچ دست، ابتدای استخوان ران و ستون فقرات ایجاد می‌شود و با کوچکترین عارضه و حتی بدون وارد شدن ضربه سبب شکستگی می‌شود.

عکاشه افزود: هر نوع ورزش و تغذیه‌ای که مناسب باشد و افزایش وزن را در پی نداشته باشد به کاهش ابتلا به پوکی استخوان کمک می‌کند.

وی با اشاره به اینکه جراحی، گچ گرفتگی و بی‌حرکتی از روش‌های درمانی پوکی استخوان در حوزه ارتوپدی است گفت: اشخاص سالخورده‌ای که دچار پوکی استخوان بوده و دچار شکستگی می‌شوند نگران نباشند چرا که جوش خوردگی استخوان در این اشخاص حتی گاهی زودتر از اشخاص جوان اتفاق می‌‌افتد.

رئیس انجمن جراحان ارتوپدی کشور افزود: مصرف سبزیجات، میوه‌های سالم و ورزش کردن در حد حتی راه‌رفتن می‌تواند به کاهش ابتلا به این بیماری کمک کند.

وی گفت: با افزایش سن امید به زندگی و سالمندی در کشور، پوکی استخوان و شکستگی آن‌ها بیشتر شده اما در کنار آن بهداشت نیز بالا رفته و تغذیه نیز بهبود یافته است.

عکاشه گفت: از سوی دیگر با بالا رفتن سن اشخاص، باید محیط امن در خانه و اجتماع برای آن‌ها فراهم شود تا کمتر در معرض شکستگی قرار گیرند همچنین به سالمندان پیشنهاد می‌شود به هنگام راه رفتن از عصا استفاده کنند تا کمتر دچار صدمات استخوانی شوند.

health Rss :salamatnews.com
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.