بیماری خاموش هر سال ۳۰۰ هزار ایرانی را اسیر می‌کند

۲۱ آبان ،
ممتاز نیوز : در حالی که تحقیقات پراکنده اخطار می‌دهد که شیوع دیابت در ایران از مرز خطر هم پیش اما به نقل از متخصصان رصد وضعیت بیماری، هنوز هیچ آمار دقیقی از تعداد مبتلایان در ایران در دست نیست و صرفا به استناد تخمین‌های جهانی، حدس بر این است که ایران هم از الگوی جهانی پیروی کرده و سالانه ۲۰۰ الی ۳۰۰ هزار نفر به جمعیت مبتلایان به دیابت افزوده شود. فقدان آمار دقیق از شیوع دیابت در کشور در حالی است که سابقه اولین بررسی برای شیوع بیماری به سال ۱۳۷۲ بازگشته و نتیجه این تحقیق که توسط مراکز تحقیقات غدد و متابولیسم دانشگاه‌های شهید بهشتی و تهران انجام شد، نشان داد که در دو شهرستان اسلامشهر و رباط‌کریم شیوع دیابت در زنان بالای ۳۰ سال، ۶/۷ درصد و در مردان بالای ۳۰ سال ۱/۷ درصد بود.

به گزارش تفسیری ممتاز نیوز به نقل از اعتماد  ؛ در شهر تهران هم ۳/۷ درصد از اشخاص بالای ۳۰ سال مبتلا به دیابت بودند که در واقع از هر ۵ نفر از ساکنان بالای ۳۰ سال در شهر تهران، یک نفر مبتلا به دیابت بود. با تعمیم نتیجه این مطالعه به کل کشور برآورد شد که ۳/۷ درصد از جمعیت بالاتر از ۳۰ سال کشور مبتلا به دیابت می باشند. نتیجه بررسی سیمای مرگ کشور در سال ۱۳۷۸ در چهار استان کشور نشان داد که ۲۷۲ نفر از ۱۰ هزار نفر جمعیت کشور سالانه به سبب دیابت فوت می‌کنند و در همان سال، دیابت به عنوان شانزدهمین سبب مرگ در مردان و نهمین سبب مرگ در زنان کشور معرفی شد. تخمین‌های بعدی اعلام می‌کرد که در سال ۱۳۸۱، ۱۰۰ هزار مرگ ناشی از ابتلا به دیابت در ایران رخ داده است. نگرانی از شیوع بیماری، صرفا متوجه عوارض ناشی از آن نبود بلکه باری که بر دوش نظام سلامت تحمیل می‌شد هم به دغدغه مهم متولیان سلامت تبدیل شد، زیرا در سال ۷۵، برآورد شد که بها‌های جاری مراقبت و درمان و ناتوانی ایجاد شده در اشخاص دیابتی، متجاوز از ۷۰ میلیارد تومان در سال بوده است. سال ۸۹، نتیجه یک بررسی اعلام کرد که سن ابتلا به دیابت در ایران ۱۰ الی ۱۵ سال پایین‌تر از میانگین جهانی بوده چنان که سن ابتلا به دیابت نوع ۲ در دنیا ۵۵ الی ۶۵ سالگی بوده اما سن ابتلا به این نوع دیابت در ایران به ۴۵ الی ۵۰ سالگی کاهش یافته است.

در آن سال، پیش‌بینی‌ها نشان می‌داد که ۷ میلیون ایرانی (۹/۸ درصد از جمعیت کشور) به دیابت مبتلا می باشند و سالانه یک درصد به آمار مبتلایان به دیابت اضافه می‌شود. کارشناسان در همان سال اخطار دادند که میزان شیوع بیماری در جمعیت بالای ۳۰ سال کشور نگران کننده بوده، زیرا ۱۴ الی ۲۳ درصد از جمعیت بالای ۳۰سال کشور به دیابت مبتلا بوده‌اند که ۵۰ تا ۶۰ درصد از این اشخاص از بیماری خود بی اطلاع می باشند. بی اطلاعی بیماران از بیماری خود نیز بار سنگینی را بر دوش نظام سلامت تحمیل کرده، چنان که به نقل از دکتر اسدالله رجب، رییس انجمن دیابت ایران، هر ساله یک میلیارد دلار به‌دلیل کنترل نشدن بیماری دیابت در کشور بها می‌شود. امروز که دیابت جایگاه چهارمین سبب مرگ در کشورهای توسعه یافته را از آن خود کرده، کارشناسان عنوان می‌کنند که پیشگیری از ازدواج فامیلی یا تحت درمان بودن پیش از بارداری، ورزش کردن و استفاده نکردن از غذاهای چرب مهم‌ترین راهکارها در جلوگیری از ابتلا به دیابت است.

روز پیش رییس دانشگاه علوم پزشکی تهران در نشست خبری روز جهانی دیابت در تشریح آخرین وضعیت شیوع دیابت در ایران گفت: «آمارهای کشوری نشان می‌دهد ۵۳ درصد مرگ‌و‌میرهای کشورمان به سبب بیماری دیابت و قلب و عروق است و دیابت یک بیماری مهم به حساب می‌آید. برآورد می‌شود که به ازای هر ۱۰ نفر جمعیت، یک نفر به دیابت مبتلا شود و در حالی که از مهم‌ترین عوارض ناشی از ابتلا به دیابت، ضایعات کلیوی است، اکنون حدود ۲۰ درصد از بیماران کلیوی به سبب دیابت به ضایعات کلیوی مبتلا شده‌اند.» باقر لاریجانی افزود: «نتایج مطالعات در داخل کشور نشان می‌دهد که دیابت ۳۰۰ هزار سال از عمر مفید بیماران می‌کاهد علاوه بر آنکه بها‌های مستقیم و غیرمستقیم مداوای بیماران دیابتی بالغ بر ۷۵۰ میلیون دلار برآورد شده که ۵۹۰ میلیون دلار به صورت مستقیم و ۱۵۳ میلیون دلار به شکل غیرمستقیم است.»هشدار لاریجانی نسبت به تحمیل بها‌های ناشی از شیوع بیماری در حالی است که بعضی اقدامات دولت طی سال‌های اخیر در افزایش ابتلا به این بیماری موثر بوده که حذف سبوس از آرد مصرفی در نان‌های سنتی کشور، افزایش چشمگیر قیمت میوه و لبنیات و همچنین فقدان ریزمغذی‌ها در مواد غذایی از جمله عوامل موثر در سوق دادن جمعیت در معرض خطر ابتلا به دیابت است.

امروز دیابت به مهم‌ترین بیماری غیر واگیر در کشور تغییر نام داده و شایعات حاکی از آن است که شیوع دیابت نوع ۲ در مناطق روستایی و شهری، تفاوت معناداری ندارد. محمد علوی‌نیا، رییس اداره غدد و متابولیسم وزارت بهداشت، روز پیش با اشاره به وضعیت شیوع این بیماری در کشور گفت: «شیوع دیابت در استان‌ها و شهرهای مختلف کشور متفاوت است و ۳/۱ درصد الی ۵/۱۴ درصد اشخاص ۲۵ تا ۶۴ ساله مبتلا به دیابت می باشند، اما در مجموع می‌توان گفت که حدود ۸ درصد جمعیت کشور دچار دیابت می باشند، هرچند که میزان شیوع بیماری در شهرها بیشتر از روستاهاست. تا امروز وزارت بهداشت ۵۰۰ هزار بیمار را در سیستم دولتی ثبت کرده اما اشخاصی که از خدمات حمایتی و درمانی بخش خصوصی استفاده می‌کنند در سیستم وزارت بهداشت ثبت نشده‌اند و می‌توان گفت که وزارت بهداشت آمار دقیقی از مبتلایان کشور ندارد.»

منبع: ممتاز نیوز
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.