بیمه، یکی از مشکلات بزرگ بیماران روانپزشکی

به گزارش تفسیری ممتازنیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان در تاریخ جمعه ۱۲م آبان ۹۱،

بسیاری از اشخاصی که به اختلالات روانی مبتلا می باشند در روند استفاده از بیمه با مشکل مواجهند و نمی توانند از مزایای بیمه ها به خوبی استفاده نمایند.

دکتر صدر، روانپزشک در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران در این خصوص تصریح نمود: امر بیمه یکی از مشکلات مهم اشخاص مبتلا به اختلالات روانپزشکی است متاسفانه بسیاری از بها های بیماری های روانپزشکی از طریق بیمه های تکمیلی پرداخت نمی شود و به طور مثال فقط برای تشخیص بیماری مثل افسردگی بیمه قائل می شوند.

وی افزود: بیمه های دولتی هم برای بیماری های روانپزشکی جایگاهی قائل نمی باش و این گونه نمی باش که اگر فردی تشخیص دهد که دچار بیماری روانی خاص است به طور اتوماتیک تحت پوشش بیمه قرار گیرد و اگر سابقه بیمه نداشته باشد هیچ مستمری دریافت نمی کند مگر این که بستری شود که مثل سایر بیماران از بیمه درمانی استفاده کند و اگر سابقه بیمه نداشته باشد و بخواهیم فرد را از کار افتاده اعلام کنیم هیچ گونه حقوقی برای او وجود نخواهد داشت .

صدر گفت: بیمه برای بستری شدن هم سقفی تعیین نموده است و فرد اگر ۲ بار بستری شود بار سوم بیمه او را پوشش نمی دهد و همه بها ها به عهده خود فرد است.

** طول مدت بستری بیماران روانی بیشتر از سایر بیماری هاست

این روانپزشک در ادامه افزود: بیماران روانپزشکی برای ترخیص نیاز به مرخصی موقت دارند که این مرخصی هم جزء بیمه به حساب نمی آید یعنی گاهی اگر مریض برای ۲۵ روز بستری صد هزار تومان بها نموده است برای ۴ روز مرخصی موقت باید بها ای حدود ۲۰۰ هزار تومان بپردازد.

صدر گفت: طول مدت بستری هم دچار محدودیت است در حالی که طول مدت بستری بیماران روانی به طبع بیشتر از سایر بیماری هاست چرا که تاثیر داروهای روانپزشکی با تاخیر است و گاهی ممکن است به سبب اثر نکردن دارو در بین دوره درمان دارو تغییر کند بنابراین بیمار باید وقت بیشتری بستری شود که با محدودیت وقتی که بیمه در نظر گرفته( ۴۰ روز) عملاً بسیاری از بیماران از مزایای بیمه بهره مند نمی شوند.

صدر در خاتمه خاطر نشان نمود: لازم است که در خصوص بیمه ی بیماران روانی در شئونات بیمه بازنگری صورت بگیرد،  ردیف های بیمه تغییر نمایند و همه چیز مورد بررسی قرار بگیرد تا مسئولین بتوانند یک وضعیت بیمه مطلوب برای بیماران مبتلا به اختلالات روانی فراهم نمایند./ح


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.