بی توجهی به بعد معنوی سلامتی عاملی مهم در بروز بیماری است

۲۸ آبان ،

استادیار دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: بی توجهی به بعد معنوی سلامتی، یکی از عوامل و زمینه های مهم در بروز بیماری ها و مشکلات روانی، جسمی و اجتماعی در بین اشخاص است.

عبدالرضا رحمانی استادیار دانشگاه علوم پزشکی تهران در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت: سلامتی و بیماری از جمله موضوعات بسیار مهم در زندگی انسان است که توجه به جنبه های مختلف آن در سطح زندگی و ارتقای کیفیت زندگی انسان بسیار موثر است.

وی با بیان اینکه سلامتی و بیماری مرز مشخصی ندارند، اظهار داشت: در واقع سلامتی و بیماری یک طیف دارند که در یک طرف آن سلامتی کامل و در یک طرف آن مرگ قرار دارد.

رحمانی افزود: بر طبق استانداردهای موجود، سلامتی یک مسئله چند بعدی است و همه جنبه های مورد نظر شامل بعد جسمی، روانی، روحی، معنوی، اجتماعی، شغلی و … را در بر می گیرد.

وی گفت: ابعاد مختلف سلامتی و یا بیماری بر یکدیگر اثر کرده و تحت تاثیر یکدیگر قرار دارند.

رحمانی با اشاره به اینکه توجه اغلب مردم در شرایط مختلف بیشتر معطوف به بعد جسمی و تا حدودی بعد روانی سلامتی است، تاکید کرد: بعد معنوی یکی از مهمترین ابعاد سلامتی است که متاسفانه فقدان آن یا بی توجهی به این بعد مهم، سلامتی انسان ها را دچار تهدید کرده است.

وی تصریح کرد: در واقع بی توجهی به بعد معنوی سلامتی، یکی از عوامل و زمینه های مهم در بروز بیماری ها و مشکلات روانی، جسمی و اجتماعی در بین اشخاص است.

رحمانی خاطر نشان کرد: وجود احساس پوچی، بیهودگی و تزلزل روحی از جمله مهمترین مشکلات و عوارض ناشی از فقدان بعد معنوی در اشخاص است که می تواند به اشکال گوناگون سبب بروز بیماری ها و مشکلات جسمی، روانی واجتماعی شود.

**تقویت جنبه معنوی سبب سلامت فرد و جامعه می گردد

استادیار دانشگاه علوم پزشکی تهران در ادامه به خبرنگار باشگاه خبرنگاران گفت: ایمان، هدفدار بودن زندگی، پایبندی به اصول اخلاقی، تعاون و همکاری، داشتن حسن ظن و توجه بیشتری به مسائل و اصول معنوی زندگی، اضطراب، تزلزل روحی و عوارض ناشی از آن را کاهش می دهد.

رحمانی تاکید کرد: جنبه های معنوی زندگی سبب می گردد که فرد همواره برای اهداف عالی تر زندگی تلاش کند و در مقابل کمبودها و مشکلات تحمل و بردباری بیشتری داشته و همواره از رضایت خاطر و آرامش کافی برخوردار باشد.

وی افزود: علاوه بر موارد فوق، توجه کافی به بعد معنوی که فرد در ارتباط با اشخاص دیگر جامعه نیز رفتار مناسبی از خود نشان می دهد.

رحمانی گفت: مجموع عوامل فوق و دهها عامل دیگر، نشان دهنده این مهم است که تقویت جنبه معنوی امر ضروری است که سبب سلامت فرد و جامعه می گردد.

وی با بیان اینکه همه ابعاد سلامتی اعم از جسمی، روانی، معنوی و اجتماعی باید با هم مورد توجه قرار گیرد، خاطر نشان کرد: در واقع اقدامات انجام شده برای ارتقای سلامتی باید به تمام جوانب سلامتی فردی شامل ابعاد جسمی، روانی و معنوی و همچنین سلامت کلی جامعه توجه کافی داشته باشد./ح


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.