تئاتر کودک و نوجوان باید کم کاری سینما را جبران کند

‘مریم سعادت’ روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار فرهنگی ایرنا با بیان آنکه دهه ۶۰ و اوایل دهه ۷۰ هجری شمسی سال های طلایی رونق تولیدات سینمای کودک و نوجوان به شمار می رفت گفت: مسیر حرکت سینما در ایران همسو با سینمای جهان به سمت یک صنعت هنری، باعث فاصله گرفتن این رسانه از بخش مهمی از رسالت های فرهنگی خود شد.

وی ادامه داد: سینما به عنوان یکی از جذاب ترین و پرمخاطب ترین فعالیت های هنری در کنار جنبه سرگرم سازی و درآمدزایی می بایست پاسخگوی بخشی از انتظارات فرهنگی جامعه نیز باشد اما متاسفانه تمرکز نگاه فعالان این عرصه به درآمد زایی و مسائل اقتصادی باعث شده که سینمای آموزشی، پرورشی و فرهنگی کودک و نوجوان به حاشیه کشیده شود و به مرور تولید آثار گیشه پسند باعث کم شدن حجم تولیدات آثار سینمای کودک ونوجوان شد.

** جای هنرمندان پیشکسوت در تولید نمایش های کودک و نوجوان خالی است

کارگردان نمایش ‘کنسرت حشرات’ تولیدات هنری را از مهمترین ابزارهای آموزشی در راستای فرهنگ سازی عمومی افراد یک جامعه برشمرد و گفت: امروزه با پیشرفت دانش و تسلط رسانه های مختلف مانند اینترنت و شبکه های ماهواره ای بر شهروندان یک جامعه، تعلل و کم کاری هنرمندان جهت تولید آثار مناسب فرهنگی برای آموزش کودکان و نوجوانان می تواند آسیب های جبران ناپذیری را در آینده رقم بزند.

سعادت ادامه داد: در این میان هنر تئاتر بویژه تئاتر کودک ونوجوان با وجود افراد خبره و نام آشنا در تولید نمایش های اثرگذار وموفق می تواند تا حد بسیار بالایی کوتاهی های به وجود آمده از سوی فعالان سینما را جبران کند اما متاسفانه کمبود امکانات در کنار عدم حمایت های لازم از هنرمندان این عرصه، باعث دوری آنها از تولید آثار نمایشی در تئاتر و تلویزیون شده است.

وی بااشاره به تولید مجموعه های موفقی مانند ‘مدرسه موش ها’ و یا سریال هایی نظیر ‘داستان های تا به تا’ (زی زی گولو) و نمایش های صحنه ای با حضور کارگردانان و بازیگران نامداری چون مرضیه برومند، رضا بابک، حمید جبلی، فاطمه معتمد آریا، ایرج طهماسب و … در جذب و آموزش کودکان و نوجوانان نسل قدیم گفت: اینکه چرا در حال حاضر این هنرمندان دست به تولید مجموعه های تلویزیونی و آثار نمایشی جدید نمی زنند مهمترین پرسشی است که پاسخ آن در حمایت نشدن مناسب از آنها باز می گردد.

سعادت با قبول محدودیت ها و کاستی هایی در هنر تئاتر کشور گفت: شرایط تولید آثار نمایشی برای همه هنرمندان مشخص است اما در این میان لازم است مسوولان نیز برای تولید آثار نمایشی مطلوب و مفید برای کودکان و نوجوانان از این هنرمندان دعوت به عمل آورند، بخشی از این هنرمندان به دلیل بی توجهی دچار انزوا شده اند در حالی که اشتیاق فراوانی برای تولید تئاتر کودک ونوجوان برای مخاطبان دارند.

** دغدغه اجرای عمومی، مهمترین مساله برای حضور چهره های شناخته شده تئاتر کودک

وی که با نمایش ‘کل کل حشرات’ در چهاردهمین جشنواره بین المللی نمایش عروسکی تهران – مبارک حضور دارد گفت: دغدغه اجرای عمومی برای هنرمندان تئاتر، مهمترین مساله ای است که توجه به آن و تضمین تحقق آن از سوی مسوولان می تواند عامل محرک مطلوبی برای حضور چهره های نام آشنای تئاتر کودک و نوجوان به صحنه های نمایشی باشد.

کارگردان نمایش تلویزیونی ‘آوازه خوان های کوچک’ ادامه داد: هنرمندان پیشکسوت در قیاس با جوانانی که به تازگی وارد عرصه تولید حرفه ای تئاتر شده اند میل و اشتیاق کمتری برای حضور و اجرای محدود در جشنواره های تئاتری کودک و نوجوان دارند و تنها خواسته شان حمایت مسوولان برای اجرای عمومی آثار آنها در تالارهای نمایشی کشور است ومن اطمینان دارم که با دعوت از آنها جهت اجرای عمومی می توانیم بار دیگر شاهد تولید آثار درخشان نمایشی برای کودکان و نوجوانان در تماشاخانه های تئاتر در کشور باشیم.

** تولید نمایش ‘کل کل حشرات’ به شرط اجرای عمومی

سعادت با اشاره به آنکه شرط وی جهت تولید نمایش ‘کل کل حشرات’ برای حضور در جشنواره نمایش عروسکی تهران اجرای عمومی بود گفت: خوشبختانه این امر از سوی مسوولان مورد تایید قرار گرفت و با افزودن یک محور داستانی به نمایش ‘کنسرت حشرات’ که دو سال پیش آن را برای جشنواره بین المللی نمایش عروسکی تولید کرده ام، امسال با نمایش ‘کل کل حشرات’ در جشنواره چهاردهم نمایش عروسکی شرکت کردم.

نمایش ‘کل کل حشرات’ به نویسندگی و کارگردانی مریم سعادت از ۱۰ تا ۱۵ تیرماه در فضای باز مجموعه تئاترشهر و در قالب جشنواره بین المللی نمایش عروسکی تهران – مبارک به اجرای عمومی می رود و قرار شده با فراهم شدن مقدمات لازم این نمایش در تابستان سال جاری و یا سال آینده () در تالار حافظ اجرای عمومی داشته باشد.

چهاردهمین جشنواره بین المللی نمایش عروسکی تهران – مبارک به دبیری اردشیر صالح پور تا ۱۵ تیرماه رد تهران و سه استان کشور بر پا است.

فراهنگ**۹۲۶۶**۱۵۸۸

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۲۱۱۵۸۵


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.