تاثیر نوسانات نرخ ارز بر بورس

تاثیر نوسانات نرخ ارز بر بورس | چاپ |
یکشنبه ۲۶ شهریور ساعت ۱۴:۱۳

بینا- رییس سازمان بورس گفت: زمانی که قیمت ارز افزایش پیدا می‌کند بر روی سرمایه شرکت‌هایی که در بورس داریم اثر مثبت می‌گذارد.
به گزارش بینا، دکتر علی صالح آبادی در حاشیه همایش استاندارد‌های گزارشگری مالی بین‌المللی درباره‌ی تاثیر نوسانات نرخ ارز بر بورس به ایسنا گفت: شرکت‌هایی که در بورس داریم به ویژه آنها که صادراتی هستند و یا محصولاتشان براساس قیمت‌های بین‌المللی در بورس کالا قیمت‌گذاری می‌شوند وقتی قیمت ارز افزایش پیدا می‌کند بر روی سرمایه این شرکت‌ها نیز در مجموع اثر مثبت می‌گذارد.
وی گفت: البته شرکت‌ها متفاوت هستند، اما در مجموع این افزایش قیمت دلار روی بازار سرمایه و شرکت‌های صادراتی اثر مثبت دارد.
صالح‌آبادی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر این‌که بورس ارز چه زمانی راه‌اندازی می‌شود، گفت: همان‌طور که قبلا گفتم برای بورس ارز کمیته‌ای تشکیل شد و مسوولیت آن کمیته با بانک مرکزی است که با توجه به این‌که تصمیم‌گیری در حوزه‌ جزو وظایف اصلی بانک مرکزی است. ما در بازار سرمایه صرفا بستر‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری و رویه‌های معاملاتی ارز را فراهم کرده‌ایم و به بانک مرکزی هم اعلام کرده‌ایم حال این‌که تصمیم‌گیری شود که کی و چه زمانی این کار انجام شود، طبیعتا جزو اختیارات بانک مرکزی است.
وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر این‌که شاخص ارز از ۲۶ هزار واحد افزایش داشته پیش‌بینی شما تا آخر هفته چه میزان است و آیا با توجه به نوسانات نرخ ارز رشد خوبی داشته، گفت: نمی‌توان پیش‌بینی مشخصی داشت، اما در ارزیابی بلند‌مدت بازار سرمایه می‌توان گفت خوشبختانه وضعیت بازار خوب است.
رییس سازمان بورس اوراق بهادار از عرضه جدید اوراق مرابحه به عنوان یک ابزار جدید در بورس اوراق خبر داد و گفت: شرکت‌ها می‌توانند از این ابزار به عنوان یک ابزار جدید تامین مالی استفاده کنند.
صالح‌آبادی خاطر نشان کرد: مزیت این اوراق نسبت به اوراق صکوک اجاره آن است که امکانات بیشتری را برای تامین مالی فراهم می‌کند. در اوراق مرابحه علاوه بر دارایی‌های سرمایه‌ای می‌توان از موجودی مواد کالا و دارایی‌های مصرفی برای پشتوانه‌ی آنها تامین مالی انجام داد.


RSS

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.