تاثیر ارز مبادله‌ای در” صنعت خودرو”

گردآوری شده توسط گروه اقتصاد ممتاز نیوز:

یک کارشناس صنعت خودرو گفت: نرخ ارز تأثیر بسزایی در تغییر قیمت خودروها دارند چون قیمت تمام مواد اولیه قطعات خودرو وابسته به نقدینگی و وجوه نقد در دست خودروسازان می‌باشد.

 
رضا رضایی کارشناس صنعت خودرو در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران اظهار داشت: بخشی از مشکلات ارزی سبب شده قیمت مواد اولیه خودرو تا دو برابر و قیمت مواد پتروشیمی بالای ۱۰% افزایش یابد که این موضوع در قیمت تمام شده خودرو تأثیرگذار بوده است.
 
وی به مشکل کمبود نقدینگی قطعه‌سازان اشاره کرد و گفت: هم‌اکنون معضل اصلی این حوزه کمبود نقدینگی است که ارز مبادله‌ای نمی‌تواند تأثیری در رفع این معضل داشته باشد.
 
این کارشناس خودرو ادامه داد: بالا رفتن بهره وام بانک‌های دولتی از ۱۰% در سال قبل به ۲۰% الی ۳۰% و همچنین افزایش نقدینگی بانک‌ها برای دریافت وام از ۱۰% به ۴۰% در اواخر سال قبل قطعا قیمت خودرو را افزایش خواهد داد.
 
وی با تأکید بر اینکه دولت باید نبود نقدینگی را در حوزه خودرو جبران کند افزود: کمبود نقدینگی سبب کاهش قدرت خرید خودروسازان در محصولات پتروشیمی شده است که در نتیجه محصولات پتروشیمی توسط دلالان خریداری شده و با افزایش ۲۰% قیمت دوباره به خودروسازان فروخته می‌شود که این موضوع تأثیر مستقیم در تغییر قیمت خودرو گذاشته است.
 
رضایی تصریح  کرد: ابتدا باید تمام مشکلات خودروسازان را بررسی و بعد اقدام به تغییر ارز مورد استفاده خودروسازان کرد.
 
انتهای پیام/


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.