تاریخچه خشونت در سینماهای آمریکا

از «پدرخوانده ۳» تا «بت‌من»/

سینما پرس-گروه سینما/ حادثه تیراندازی به تماشاگران فیلم سینمایی «شوالیه تاریکی برمی‌خیزد» در سینمای شهر آئورورا ایالت کلورادو، جنایتی دیگر در تاریخ سینمای آمریکا را رقم زد.

به گزارش سینما پرس، تکرار خشونت در سینمای شهر آئورورا ایالت کلورادو ایالات متحده آمریکا در روز گدشته (۳۰ تیر/ ۲۰ ژوئیه ۲۰۱۲ میلادی) موجب شد تا تاریخچه خشونت و وحشی‌گری در سینماهای این کشور بار دیگر مورد بررسی قرار گیرد.

بنابر گزارش پایگاه اطلاع رسانی هالیوود ریپورتر، برخی از فجیع‌ترین اتفاقات در سینماهای ایالات متحده آمریکا به شرح زیر است:

«رنگ‌ها» (Colors)، سال ۱۹۸۸ میلادی:

پلیس لس‌آنجلس ۱۳ مرد جوان را در روز افتتاحیه اکران فیلم سینمایی «رنگ‌ها» دستگیر کرد. فیلم سینمایی «رنگ‌ها» داستان درگیری بین پلیس لس‌آنجلس و یک گروه خشن را به تصویر می کشد. ۲ گروه از مردان که به اعتقاد پلیس اعضای یک گروه مافیفایی بودند به خارج از سینمای نمایش دهنده «رنگ‌ها» رفتند و قصد داشتند بمبی را در آن محل منفجر کنند. برخی دیگر از اعضای آن باند مافیایی با حضور در سینماهای اطراف آن محل موجب به وجود آمدن اختلالات دیگری شدند، به طوری که پلیس شهرهای دیگری مانند شیکاگو، نیویورک و میامی به حالت آماده باش درآمدند.

«پدرخوانده ۳» (The Godfather III)، سال ۱۹۹۰ میلادی:

زمانی که این فیلم سینمایی در «لانگ آیلند» نیویورک در حال نمایش بود، ۲ گروه از مردان وارد سالن سینما شدند، عده ای در جلو سینما و عده ای در عقب سینما قرار گرفتند و شروع به تیراندازی کردند. هیچ کدام از مجرمین در این حادثه کشته نشتند، اما ۴ تماشاگر کشته شدند که یکی از آن ها ۱۵ سال داشت.

«پسرهای محله» (Boyz n the Hood)، سال ۱۹۹۱ میلادی:

این فیلم سینمایی که نگاهی انتقادی به گروه های مافیایی و خشن داشت با اکران در ژوئن سال ۱۹۹۱ میلادی کشته شدن یک جوان ۲۳ ساله در شیکاگو و یک نوجوان ۱۵ ساله در سیاتل و ده‌ها زخمی را به همراه داشت.
جان سینگلتون؛ کارگردانی «پسرهای محله» درباره این حادثه غم‌انگیز گفت: قلب من به خاطر خانواده های مردم آسیب دیده شکست. من خیلی نا امید هستم زیرا این موضوعی نبود که فیلم من به آن پرداخته باشد. این فیلم درباره خانواده، عشق و دوستی است.

«آب‌میوه»، سال ۱۹۹۲ میلادی:

اکران فیلم سینمایی «آب‌میوه» در ژانویه سال ۱۹۹۲ میلادی موجب مرگ یک دختر ۱۶ ساله در شیکاگو و فلج شدن یک جوان ۱۸ ساله اهل فیلادلفیا که در حال خروج از سینما بود، شد و این اتفاق شرکت فیلمسازی «پارامونت پیکچرز» را موظف به پرداخت پول بیشتر برای بالا بردن امنیت سالن‌های سینماها کرد.

«مردان مجهول: آخرین مقاومت» (X-Men: The Last Stand)، سال ۲۰۰۶ میلادی:

با گذشت ۲۰ دقیقه از نمایش سومین قسمت از مجموعه فیلم های اکشن تخیلی «مردان مجهول» در منطقه بالتیمور، یک جوان ۲۴ ساله مسلح در سالن سینما از جای خود برخواست و به تماشاگران گفت که روی زمین دراز بکشند. سپس ۴ گلوله را شلیک کرد و به سالن انتظار سینما رفت، که البته نتیجه این تیر اندازی به قتل رسیدن یک مرد ۶۲ ساله بود که به همراه دوستانش به تماشای این فیلم سینمایی رفته بودند.

«مورد عجیب بنیامین باتن» (The Curious Case of Benjamin Button)، سال ۲۰۰۸ میلادی:

در حین تماشای فیلم سینمایی «مورد عجیب بنیامین باتن»، زمانی که پدر یک خانواده با صدای بلند حرف می زد، جیمز جوزف سیالا ۹۸ ساله از این موضوع عصبانی شد، سپس ذرت خود را به سمت پسر او پرتاب کرد و با اسلحه خود نیز به او شلیک کرد که این شلیک موجب زخمی شدن پدر خانواده از ناحیه بازو شد.

«سه گانه ماتریکس» (The Matrix Trilogy):

اگرچه هیچ‌ گونه خشونتی در جریان نمایش سه گانه «ماتریکس» رخ نداده است، اما بسیاری از کارشناسان و منتقدان بر این عقیده اند که تماشای این آثار در برخی از افراد اثر منفی گذاشته است، به طوری که برخی ها معتقدند مجرمان حادثه تیراندازی و کشتار مدرسه کلمبیا در سال ۱۹۹۹ میلادی تحت تاثیر تماشای فیلم «ماتریکس» قرار گرفته اند. در سال۲۰۰۳ میلادی نیز وکیل یک جوان ۲۳ ساله که والدینش را کشته بود اعلام کرد موکلش تحت تاثیر فیلم «ماتریکس» قرار گرفته بود.

«شوالیه تاریکی برمی‌خیزد» (The Dark Knight Rises)، سال ۲۰۱۲ میلادی:

در ساعت ۳۰ دقیقه بامداد روز جمعه (۳۰ تیر/ ۲۰ ژوئیه)، زمانی که مردم شهر آئورورا ایالت کلورادو در حال تماشای فیلم سینمایی «شوالیه تاریکی برمی‌خیزد» (The Dark Knight Rises) بودند، جوان ۲۴ ساله نقابدار و مسلح از درب خروج سینما وارد سال شد و با به تیر بستن تماشاگران، ۱۲ تن از آن ها را به قتل رساند و ۵۰ تن هم زخمی شدند.

هنوز جزئیات کامل تری را پلیس فدرال ایالات متحده آمریکا درباره این حادثه دل‌خراش افشا نکرده است.

«شوالیه تاریکی بر می‌خیزد» به کارگردانی کریستوفر نولان داستان «بت من» را به تصویر می کشد که پس از گذشت ۸ سال از آخرین فعالیت خود، دوباره برای نجات شهر در برابر دشمنی قدرتمند به پا می‌خیزد.تام هاردی، کریستن بل، لیام نیسون، جوزف گوردون لویت، آن هاتوی، گری الدمن، مورگان فریمن و ماریون کوتیار نیز از جمله بازیگران مطرح و برجسته ای هستند که در فیلم سینمایی «شوالیه تاریکی برمی‌خیزد» ایفای نقش کرده اند.

قسمت های اول و دوم فیلم های سینمایی بت‌من به نام « شروع بت من» و «شوالیه تاریکی» که در سال های ۲۰۰۵ و ۲۰۰۸ میلادی اکران شده اند، هر کدام به ترتیب فروشی برابر با ۳۵۲ و یک میلیون دلار را رقم زده اند.

مجموعه فیلم های اکشن بت‌من که براساس کمیک استریپ محبوب و معروف ساخته می شوند از جمله داستان های ابر قهرمانانه ای هستند که همیشه مورد توجه تماشاگران قرار گرفته اند.

انتهای پیام/ ع م

انتهای خبر / خبرگزاری سینمای ایران/ کد خبر ۳۵۴۵۳


خبرگزاری سینمای ایران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.