تاسیس مکتب‌خانه‌ها راه نجات موسیقی نواحی است

۲۸اردیبهشت،

کیایی در گفت و گو با هنرآنلاین:

نوازنده پیشکسوت کشور گفت: تاسیس مکتب‌خانه های موسیقی در اولویت قرار دارد و حتی برای این اقدام کمی دیر است در نتیجه مسئولان و متولیان باید تاسیس این مکتبخانه ها را در اولویت هر کاری قرار دهند.

میلاد کیایی، نوازنده پیشکسوت سنتور و آهنگساز در گفت و گو با خبرنگار موسیقی هنرآنلاین دربارهٔ تاسیس مکتب خانه های موسیقی گفت: به نظر من تاسیس مکتب خانه های موسیقی در اولویت قرار دارد و حتی برای این اقدام کمی دیر است زیرا سالها پیش باید این کار مهم به سرانجام می رسید در نتیجه مسئولین و متولیان باید تاسیس این مکتب خانه ها را در اولویت هر کاری قرار دهند.

این نوازنده پیشکسوت در ادامه بیان کرد: نغمه های زیبای محلی باید ماندگار شود زیرا این نغمه ها هویت دیرینه ای به ایران بخشیده است در نتیجه باید از خاموشی موسیقی نواحی و محلی جلوگیری کنیم تا در آینده افسوس نخوریم.

کیایی در ادامه خاطرنشان کرد: در حال حاضر استادان این حوزه کمتر از انگشتان دست می باشند و باید قبل از آنکه دیر شود برای حفظ و احیای موسیقی نواحی از حضور این استادان برجسته بهره ببریم.

میلاد کیایی در پاسخ به این پرسش که آیا باید برای هر ژانری یک مکتب خانه تاسیس شود، افزود: به طور کلی برای هر ژانر موسیقی به غیر از موسیقی نواحی تا حدی که نیاز بوده اقدامات لازم انجام شده است زیرا استادان حوزه های پاپ، سنتی و کلاسیک در حال ترویج ژانرهای موسیقی می باشند در نتیجه باید موسیقی نواحی را در اولویت قرار دهیم.

این آهنگساز در ادامه تاکید کرد: موسیقی گیلان، کردستان، لرستان، بنادر جنوبی، خراسان ریشه در فرهنگ ایرانی دارد پس باید این موسیقی ها نسل به نسل منتقل شود البته همان طور که قبلا هم اشاره کردم زمان این کار کمی دیر شده است و اگر می خواهیم به این امر مهم توجه کنیم باید با جدیت این موضوع را پیگیری کنیم.

این نوازنده سنتور در ادامه افزود: همچنین تاسیس این مکتب خانه ها در شکوفایی جشنواره های موسیقی نقش بسزایی دارد زیرا گروهها در این مکتب خانه ها آموزش می بینند و آمادگی لازم را برای حضور در جشنواره ها پیدا می کنند، همچنین این موضوع سبب حفظ و اشاعه موسیقی نواحی می گردد.

کیایی در ادامه گفت: متاسفانه موسیقی نواحی در حال فراموشی است زیرا جوانانی که متعلق به یک استان کشورمان می باشند با فرهنگ خودشان آشنا نیستند و حتی مردم اطلاع چندانی از موسیقی منطقه ندارند اما به نظر من این جوانان مقصر نیستند بلکه شرایط جامعه، رادیو و تلویزیون کوتاهی کرده اند و امیدوارم تا ریشه موسیقی نواحی نخشکیده است بعضیزیم.

میلاد کیایی در پاسخ به این پرسش که آیا مکتب خانه های موسیقی می تواند موسیقی نواحی ما را به خوبی در دنیا بشناساند، گفت:به نظر من اگر قرار باشد موسیقی ما در سطح جهانی مطرح شود باید از موسیقی ملی استفاده کنیم و سپس در شاخه های مختلف هنرهایمان را به جهانیان بشناسانیم.

پایان پیام/۴۶
 


آخرین خبرها
منبع:هنرآنلاین
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.