تاکید بر نقش اساسی تحقیق و توسعه در بالابردن بهره وری تولید

به گزارش روز جمعه ایرنا از کمیته اطلاع رسانی روز ملی صنعت و معدن، ‘حمید طاهباز توکلی’ گفت: گر چه کمیت همیشه تعیین کننده نیست و کیفیت کار مهم است، اما در حال حاضر نه از نظر کمیت و نه از لحاظ کیفیت این سهم کافی نیست و به لحاظ مشکلات و موانع موجود از همین سهم ناکافی هم به درستی استفاده نمی شود.

وی افزود: بنگاه ها اغلب با واحدهای تحقیق و توسعه، به عنوان یک واحد تشریفاتی برخورد می کنند.

توکلی گفت: با تحقیق و توسعه می توان به نوآوری، فناوری و روش هایی دست یافت که به بهره وری در منابع در اختیار می انجامد.

به گفته وی، با سوق دادن تولید و صنعت کشور به تولید ملی، کاهش واردات و ایجاد رقابت، بنگاه ها به ناچار به سمت تحقیق و توسعه روی خواهند آورد و خود به خود هم در بودجه ملی و هم در بودجه بنگاه ها، این سهم (یعنی اعتبارات تحقیقاتی) در برنامه های توسعه ملی افزایش خواهد یافت.

توکلی اظهار داشت: در شرایط فعلی که درهای واردات کاملاً باز است و حمایت چندانی از تولید ملی نمی شود و درعین حال رقابتی هم وجود ندارد، عملاً فعالیت های تحقیق و توسعه در اولویت نخواهند بود و بدیهی است که از سهم ناچیزی هم برخوردار باشد.

وی با تاکید بر نقش ترویجی، فرهنگی و آگاهی دهندگی تشکل ها در حمایت از کار و سرمایه ایرانی گفت: هر قدر امکان مشارکت تشکل های بخش خصوصی در تصمیم گیری ها و برنامه ریزی ها فراهم شود مؤثرتر و تأثیرگذارتر است، اما متأسفانه به حد کافی به این تشکل ها امکان مشارکت در تصمیم گیری ها داده نمی شود.

توکلی ادامه داد: تشکل ها تقریباً در همه جای دنیا در نقش بیان کننده مشکلات، طرح دیدگاه ها، جلب توجه مسوولان و نهادها به مسایل و مشکلات و ارائه راه حل هایی برای رفع این قبیل معضلات می‌پردازند.

وی افزود: تشکل ها در واقع قدرت اجرایی ندارند، کار آنها بیشتر بررسی و تشویق است و می توانند با بررسی مسایل و مشکلات، راهکارها و راه حل هایی را در وضع قوانین، دستورالعمل ها و بخشنامه ها پیشنهاد دهند و در اجرایی شدن آنها پیگیری های لازم را انجام دهند.

** نقش انجمن ها در ارتباط صنعت و دانشگاه

دبیر انجمن تخصصی مراکز تحقیق و توسعه بر نقش فعال انجمن ها در ارتباط صنعت و دانشگاه تاکید کرد و افزود: انجمن مراکز تحقیق و توسعه صنایع ومعادن، با راه اندازی بیش از دو هزار و ۲۰۰ واحد تحقیق و توسعه، تاکنون همواره در نقش ترویجی و تشویقی خود بسیار موفق عمل کرده و زمینه های ایجاد واحدهای تحقیق و توسعه در صنایع مختلف را فراهم کرده است.

به گفته این فعال بخش خصوصی، تا زمانیکه سیاست های کلی اقتصادی در کشور اصلاح نشوند و صنعت برای بقاء خود در عرصه های ملی و بین المللی مجبور به روی آوری به تحقیق و توسعه نشود، ارتباط صنعت و دانشگاه همچنان ضعیف خواهد ماند.

وی ادامه داد: ایجاد فضای رقابتی در حوزه اقتصاد و صنعت، جلوگیری از واردات بی رویه و کاهش وابستگی اقتصادی به منابع طبیعی مانند نفت، خود به خود فضایی را ایجاد می کند که نظام اقتصادی به سمت تحقیق و توسعه، نوآوری و فناوری میل کند.

توکلی گفت: در بازارهای بین المللی کیفیت و قیمت حرف اول را می زنند و برای ورود به بازارهای جهانی باید از طریق تحقیق و توسعه و نوآوری و کیفیت، تنوع را بالا برد و قیمت های تمام شده را کاهش داد.

اقتصام ** ۹۱۴۱ ** ۱۰۷۱

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۲۰۵۷۲۶


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.