تامین مواد اولیه با ارز آزاد، پیمانکاران دولتی را زمین گیر می نماید

سهشنبه ۱۶آبان۹۱ به نقل از باشگاه خبر نگاران جوان در پورتال خبری ممتاز نیوز انتشار یافته است،

رییس انجمن لوله اتصالات پلی‌اتیلن؛ در حاشیه نشست مشترک معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی با نمایندگان تشکل‌ها و انجمن‌های حاضر در هشتمین نمایشگاه بین‌المللی ایران پلاست گفت: مشکل اصلی اعضای این انجمن تهیه مواد اولیه از طریق بورس است.

به گزارش تفسیری خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، بیوک صحاف ‌امین پیشنهاد نمود، محصولاتی که عرضه آنها کمتر از میزان نیاز داخل است از بورس خارج شده و به صورت مستقیم وبدون وساطت بورس دراختیارتولیدکنندگان  قرار گیرد.

وی تصریح نمود: روند توزیع کنونی محصولات ثبات وتعادل ندارد و این امر تولیدکنندگان را دچار مشکلات جدی می نمایند.

صحاف امین همچنین گفت: میزان مصرف مواد اولیه توسط فعالان صنعت لوله اتصالات پلی‌اتیلن حدود ۴۰۰هزار تن است در حالی که کل تولید مجتمع‌های پتروشیمی ایران ۲۰۰هزار تن در سال است.

رییس انجمن لوله اتصالات پلی‌اتیلن با اشاره به موانع عرضه محصولات پتروشیمی در بورس گفت: نحوه عرضه این مواد در بورس از یک سو و به صرفه نبودن واردات این مواد از خارج به سبب قیمت ارز در بازار آزاد و نوسانات قیمت آن از سوی دیگر سبب شده تولیدکنندگان نتوانند به قیمت ارز آزاد مواد اولیه مورد نیاز خود را تامین نمایند.

وی ادامه داد: تالارمبادلات و عوامل دیگری در این زمینه دست به دست هم داده اند تا قیمت‌ها به صورت غیرواقعی در بورس افزایش یابد. این مساله توان رقابت را از تولیدکنندگان انجمن گرفته است. ضمن اینکه بیشتر قراردادها در این صنف از طریق مناقصات دولتی انجام می‌شود وازآنجا که مناقصه‌ها بر مبنای قیمت روز محاسبه می‌شوند، نوسانات قیمتی بر قدرت خرید و قدرت رقابت تولیدکننده تاثیر منفی بسیاری گذاشته است.

لازم به ذکر است انجمن لوله اتصالات پلی‌اتیلن تاکنون ۱۴۰ عضو دارد. میزان مصرف تولیدکنندگان این انجمن ۴۰۰ تا ۵۰۰ هزار تن در سال است./س


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.