تاکتیک‌های مبارزاتی امام خمینی(ره)/ چرا روش مسلحانه انتخاب نشد؟

به گزارش خبرآنلاین، «تاکتیک‌های مبارزاتی امام خمینی(ره)» نوشته حسین احمدی از سوی انتشارات مرکز اسناد انقلاب اسلامی منتشر شد. این کتاب در سه فصل تنظیم شده است؛ بخش نخست به خصوصیات شخصی امام خمینی (ره) و تاثیر آن‌ها بر شیوه مبارزاتی ایشان و نیز بهره‌گیری از آموزه‌‌های دینی و مظاهر ملی در مبارزات اشاره دارد و در کنار آن‌ها شیوه مبارزاتی امام (ره) با دیگر رهبران مبارز در دنیا مقایسه می‌شود. بخش دوم کتاب شامل مباحث استراتژی امام خمینی (ره) در برابر رژیم پهلوی دوم از آغاز مبارزه تا زمان تبعید است و در بخش سوم با عنوان «راهکار‌های امام خمینی (ره) برای مبارزه» به تاکتیک‌های فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و نظامی ایشان پرداخته شده است.
 

ناشر در توضیح کتاب آورده است: «وجود سه عنصر رهبری، حضور مردم و ایدئولوژی انقلابی‌ برای هر انقلابی لازم است. در انقلاب اسلامی ‌ایران نیز پیوند عمیق و آگاهانه‌ی رهبری و مردم براساس مکتب تشیع عامل محرکه‌ انقلاب بود. امام‌خمینی(ره) روحانی مجاهد و مرجع تقلید مبارزی بود که با الهام از سیره‌ نبّی‌ گرامی ‌اسلام(ص) و امامان شیعه و در سایه‌ درس‌آموزی از تاریخ اسلام و کسب تجربه از رویدادهای زندگی، مبارزه با ظلم و جور سلسله‌ پهلوی را تکلیف شرعی و الهی دانسته و ابتدا در یک فرایند نسبتاً طولانی با توکل بر خدا و اخلاص در اعمال و رفتار خویش، با تبلیغ و ترویج اسلام ناب محمدی(ص)، مردم و فضای فکری حوزه‌های علمیه را با جریان مبارزه همراه نمود. سپس در قامت یک احیاگر دینی تبیین تازه‌ای از مفاهیم و مضامینی چون: «عدالت»، «شهادت» و «حکومت» ارائه کرد و با طرح تئوری ولایت فقیه، مشروعیت نظام شاهنشاهی را زیر سؤال برد. ایشان بعد از قیام ۱۵خرداد ۴۲ مورد توجه آحاد جامعه‌ی ایران قرار گرفته و با افشای جنایات خاندان پهلوی و وابستگی آنان به اجانب، سرنگونی حکومت را اولویت اصلی مبارزه شمرد و در وطن و تبعید، همه‌ی آزادی خواهان را به یاری فراخواند. امام در نهایت نیز به لطف الهی و در سایه‌ وحدت اقشار مختلف جامعه و استفاده از تاکتیک‌هایی چون: تظاهرات خیابانی، اعتصاب و دعوت از سربازان و افسران ارتش برای فرار از پادگان‌ها و پیوستن به موج انقلاب، موفق به سرنگونی نظام شاهنشاهی و استقرار جمهوری اسلامی ‌در ایران شد که در این اثر در راستای تبیین تاکتیک های مبارزاتی ایشان تهیه شده است.»

نویسنده درباره «تاکتیک‌های مبارزاتی امام خمینی (ره)» معتقد است: موضوع اصلی کتاب، راهکار‌های مبارزاتی امام (ره) برای سرنگونی سلسه پهلوی است. امام خمینی (ره) در هدایت انقلاب دارای استراتژی بودند که از آن با عنوان تاکتیک یاد می‌شود. این تحلیل تا حدی «رویکرد آنالی» دارد و روانشناسی تاریخی شخصیت امام خمینی (ره) را به زبانی ساده که برای عموم افراد جامعه قابل درک باشد بیان می‌کند. 

وی ادامه داد: روش مبارزاتی امام (ره) برای همیشه قابل تکرار و الگویی برای دیگر ملت‌هاست زیرا روند رشد و تعالی تفکر و استراتژی امام (ره) از دین اسلام نشات می‌گیرد که بر اساس آن می‌توان در فضای دینی شاهد پرورش افرادی بود که فراتر از تمام انگیزه‌های مادی و تنها برای خدا مبارزه می‌کنند. امام خمینی (ره) در مسیر مبارزات بر اساس تفکر اسلامی به سمت مبارزه مسلحانه پیش نرفت و هر سازمانی که مبارزه مسلحانه را در پیش گرفت شکست خورد. امام (ره) برای مبارزه، خودآگاهی دینی و تاریخی به وجود آورد و فرایند مبارزه را بر مبنای فرهنگ پایه گذاشت و در نهایت مردم را در مقابل ارتش قرار داد و از سربازان خواست که به مردم بپیوندند. اگر امام (ره) هم به مبارزه مسلحانه روی می‌آورد یعنی همان که رژیم پهلوی می‌خواست جنگی داخلی در کشور به راه می‌افتاد و انقلاب پیروز نمی‌شد و این اتفاق فقط ابزاری تبلیغاتی برای رژیم پهلوی می‌شد. همین مساله نشان می‌دهد که امام(ره) بر خلاف رهبران عصر مشروطه دارای فلسفه سیاسی بود و در آغاز راه کتاب‌های مختلفی نظیر «کشف‌الاسرار» را نوشت و درس‌های ولایت فقیه را تدوین کرد و با طرح تئوری ولایت فقیه، مشروعیت نظام شاهنشاهی را زیر سؤال برد. تا آنجا که وقتی خبرنگاری از امام خمینی (ره) پرسید، می‌خواهید چه نظامی را جایگزین نظام شاهنشاهی کنید، پاسخ دادند، نظام جمهوری اسلامی. زیرا امام (ره) در این باره دارای یک نگرش سیاسی و استراتژی تعریف شده بودند و مرحله به مرحله آن را در فضای جامعه ایجاد و به اجرا می‌گذاشتند؛ درحالی که تمام مبانی آن بر اساس فرهنگ بود.

ساکنان پایتخت برای تهیه این کتاب کافی است با شماره ۲۰- ۸۸۵۵۷۰۱۶ سامانه اشتراک محصولات فرهنگی؛ «سام» تماس بگیرند و کتاب را در محل کار یا منزل _ بدون هزینه ارسال _ دریافت کنند. هموطنان سایر شهر‌ها نیز با پرداخت هزینه پستی ارسال، می‌توانند تلفنی سفارش خرید بدهند.

۶۰۶۰

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.