تاکید یک متخصص پوست: مبتلایان به شوره سر شستشوی روزانه داشته باشند

۱۱اردیبهشت،
ممتاز نیوز: یک متخصص پوست و مو بر شستشوی روزانه برای درمان شوره سر تاکید کرد و گفت: بیماری شوره سر بیماری مهمی نبوده و واگیردار نیست.

دکتر نصرت پورسینا در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان این که بیماری‌های پوست سر را می‌توان به دو قسمت، پوست سر و مو تقسیم کرد، اظهار داشت: بیماری‌های پوست سر قسمت جاندار و فعال پوست می‌باشند که فولیکول‌های مو، غدد عرق، غدد چربی و عروق خونی در آن قرار گرفته است و ساقه مو که برای ما قابل رویت است قسمت بی‌جان مو است.

وی ادامه داد: پوست سر می تواند دچار بیمارهای پوستی که به صورت منتشر، تمام بدن را مبتلا می کند، قسمتی از پوست سر را دچار پسوریازیس، لیکن پلان نماید، گاهی نیز بیماری‌های پوستی فقط محدوده پوست سر را مبتلا می‌کند بنابراین فرد بیماری که با شکایت خارش پوست سر مراجعه می‌کند باید تمام قسمت‌های دیگر بدن نیز معاینه شود.

وی گفت: در سال اول تولد فرد ممکن است پوسته‌هایی در پوست سر ملاحظه شود. در نوزادان یک یا دو ماهه یا نوزادان تازه متولد شده، قسمت وسط سرشان پر از کدره چرب است و گاهی نیز در ابروهایشان این پوسته ها ملاحظه می‌شود.

این متخصص پوست اضافه کرد: این بدین سبب است که در دوران جنینی، جنین در رحم هورمون آندروژن را از مادر دریافت می‌کند و از آنجایی که فعالیت غده سباسه وابسته به هورمون آندروژن است فعالیت بیش از حد داشته و درماتیک سبره اطفال را ملاحظه می‌کنیم.

وی افزود: از یک سالگی تا زمان بلوغ فعالیت غده سباسه به سبب کاهش هورمون آندروژن کاهش می یابد و در دوران بلوغ در دخترها از ۹ سالگی و در پسرها از ۱۲ سالگی، فعالیت مجدد غده سباسه را داریم بنابراین در این دوران هم پوست صورت چرب می گردد هم غده چربی پوست فعال شده و همچنین شوره ها یا دندروف ایجاد می شوند.

این متخصص پوست گفت: به اشخاصی که درماتیک سبره دارند پیشنهاد می کنیم شستشوی روزانه داشته باشند و از شامپوهای مخصوص موهای چرب استفاده کنند.

دکتر پورسینا خاطرنشان کرد: گاهی اوقات این شوره به قدری بسیار است که سبب ناراحتی فرد می گردد در چنین مواردی از شوره یک لام مستقیم گرفته می‌شود و چنانچه رشد قارچ پیتروس پوروم بسیار باشد درمان ضد قارچ را هم به صورت دوره‌ای اضافه می‌کنیم.

وی اظهار کرد: گاهی فرد شوره خشک دارد به طوری که پوست سر چرب نیست و فقط پوسته خشک دارد که می‌توان از شامپوهای آنتی دندروف یا ضد شوره مخصوص موهای خشک استفاده کرد.

وی بر شستشوی روزانه برای درمان شوره سر تاکید و متذکر شد: در هر صورت بیماری شوره سر بیماری مهمی نبوده و واگیردار نیست و جای هیچ گونه نگرانی برای اعضای خانواده وجود ندارد.

این متخصص پوست در پایان یادآور شد: شامپوهای ضد شوره سر در صورتی که استاندارد بوده و مورد تائید وزارت بهداشت باشد برای درمان این بیماری موثر است.

منبع: ممتاز نیوز
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.