تبعات جایگزینی بنزین ۴۰۰ تومانی به جای ۱۰۰ تومانی؛ ۲۸ میلیارد تومان افزایش هزینه برای دولت

 آذرجزایری:  کارشناسان معتقدند این تصمیم در راستای اجرای فازدوم هدفمندی یارانه گرفته شده  که شاید زمینه ای باشد برای حذف سهمیه ها و تک نرخی کردن قیمت بنزین در کشور.
هرچند که این روزها این اظهار نظر کارشناسان از سوی مسوولان هدفمندی یارانه ها رد می شود اما این استدلال بیشتر از دیگر استدلال های مطرح قوت دارد و به نظر می رسد بزودی باید شاهد عرضه تک نرخی بنزین باشیم .

این درحالی است که در حال حاضر برسر اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها اختلاف نظرهای بسیاری وجود دارد که همه آنها به یک نکته ختم می شود. اجرای فاز اول با مشکلاتی همراه بوده که باید قبل از اجرای فاز دوم هدفمندی برای رفع آنها چاره اندیشی شود.

با این حال دولت در شرایطی خود را در آستانه اجرای فاز دوم هدفمندی قرارداده و بسترها را آماده می کند که اولین قدم آنها در هموار کردن اجرای فاز دوم در بخش بنزین با افزایش هزینه ها همراه شده است.
این درحالی است که براساس آمارهای رسمی درحال حاضر ۷۰ میلیون لیتر بنزین ۱۰۰ تومانی در کارتهای سوخت باقی مانده است.

با این حساب و  براساس محاسبات خبرآنلاین، در صورت آنکه دولت ۷۰ میلیون لیتر بنزین ۱۰۰ تومانی را با احتساب متوسط قیمت هر لیتر بنزین در خلیج فارس (۱۱۰۱ تومان)،را به مصرف کننده اختصاص می داد بااین حساب باید بیش از ۷۰ میلیارد تومان یارانه به این بخش تخصیص می یافت.
درحالیکه دولت تاکید دارد این میزان سهمیه در کارتها به دو برابر افزایش می یابد تنها با این تفاوت که نرخ این میزان سهمیه به ۴۰۰ تومان افزایش می یابد.به زبان روانتر هر یک لیتر بنزین ۱۰۰ تومانی موجود در کارتها به ۲ لیتر بنزین ۴۰۰ تومانی تبدیل می شود.البته این اتفاق یک شرط هم دارد.تنها موجودی کسانی دو برابر می شود که طی ۱۰ روز آینده حتی یکبار هم شده از بنزین ۱۰۰ تومانی خود استفاده کنند. با اینحال در این گزارش اینگونه فرض می شود که تمام این ۷۰ میلیون لیتر بنزین به ۴۰۰ تومانی تبدیل شود که در اینصورت ۱۴۰ میلیون لیتر بنزین ۴۰۰ تومانی به جای ۷۰ میلیون بنزین ۱۰۰ تومانی در کارتها شارژ خواهد شد.

در اینصورت دولت با احتساب متوسط قیمت هر لیتر بنزین فوب خلیج فارس به نرخ هزار و ۱۰۱ تومان( البته با حساب دلار دولتی) باید حدود ۹۸ میلیارد و ۱۴۰ میلیون تومان یارانه به این بخش تخصیص دهد که این میزان در مقایسه با یارانه بنزین ۱۰۰ تومانی ذخیره در کارتها رقمی حدود ۲۸ میلیارد و ۷۰ میلیون تومان افزایش هزینه های دولت ناشی از این تصمیم را نشان می دهد.
به زبانی ساده تر، دولت با چنین تصمیمی هزینه های خود را بیش از ۲۸ میلیارد تومان افزایش داده است.ضمن آنکه در این شرایط دولت می بایست بنزینی بیشتری به صورت سهمیه ای در اختیار مردم قراردهد.
درعین حال نباید وعده های گذشته مسوولان را از خاطربرد. وعده هایی چون دادن هدیه به مصرف کنندگانی که کمتر از دیگران مصرف می کنند و یا وعده ای دیگر چون حفظ بنزین ۱۰۰ تومانی در کارتها تا هر زمانیکه که وجود خواهد داشت حتی ۱۰۰ سال دیگر هم مصرف کننده ای که بنزین ۱۰۰ تومانی در کارتش داشته باشد می تواند از آن بهره ببرد.این وعده یکی از وعده هایی است که بیش از سه تا چهار بار به نقل از مسوولان نفتی در زمان اجرای قانون هدفمندی یارانه ها و حذف بنزین ۱۰۰ تومانی زده شد اما امروز پس از گذشت حدود دوسال خبر میرسد که قرار است این میزان سهمیه کاملا حذف و حایگزین بنزین ۴۰۰ تومانی شود.در حالیکه به مردم این وعده داده شده بود که تا هر زمان بخواهند می توانند از سهمیه ۱۰۰ تومانی خود استفاده کنند. وعده ای که در کمتر از دوسال نه تنها زیر آن زده شد بلکه قرار است اگر تا ۱۰ روز آینده از سهمیه ۱۰۰ تومانی استفاه نشد تمام سهمیه موجود در آن کارت کاملا حذف شود.
این درحالی است که امکان دارد خیلی از کسانیکه همچنان سهمیه ۱۰۰ تومانی دارند در سفر باشند یا به هر دلیلی نتوانند از سهمیه ۱۰۰ تومانی خود در ظرف مدت تعیین شده استفاده کنند و حذف سهمیه آنها شاید به نوعی شعار عدالت محوری دولت را زیر سوال ببرد.
دراین بین علت دولتی ها برای این اقدام پرشدن حجم بنزین ۴۰۰ تومانی در کارتهای مصرف کنندگانی است که بنزین ۱۰۰ تومانی در اختیار دارند.در حالیکه دولت می تواند با اعلام مهلت ۶ ماهه و یا مدتی معین از مصرف کنندگان بنزین ۱۰۰ تومانی بخواهد بنزین خود را مصرف کنند و یا این میزان را به دولت بفروشند.
این امردر شرایطی است که دور دوم هدفمندی یارانه ها به زودی اجرایی می شود و دود افزایش هزینه ها دولت قطعا به چشم تولید کنندگان و بخش تولید کشور خواهد رفت.

این درحالی است که در شرایط فعلی کمتر از دو درصد خودروها دارای ذخیره بنزین ۱۰۰ تومانی هستند که بر این اساس در حال حاضر حجم سهمیه بنزین ۱۰۰ تومانی در کارت‌های سوخت به حدود ۷۰ میلیون لیتر رسیده است. بر اساس آمار، مصرف روزانه این نوع سهمیه نیز کمتر از ۵۰۰ هزار لیتر است.
همچنین حجم بنزین ۴۰۰ تومانی موجود در کارت‌های سوخت خودروها یک میلیارد و ۱۴۰ میلیون لیتر است که این حجم برای موتورسیکلت‌ها نیز حدود ۵۲۰ میلیون لیتر اعلام شده است.

/۲۲۱

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.