تجارت خارجی ایران از مرز ۶۵ میلیارد دلار گذشت

۱۱م آذر ،

چکیده: تجارت خارجی ایران در هشت ماهه سالجاری از مرز ۶۵ میلیارد دلار گذشت.

گمرک ایران اعلام کرد: در مدت یاد شده حجم صادرات غیرنفتی و واردات کشورمان در مجموع به ۶۵ میلیارد و ۳۲۶ میلیون دلار رسید که از این میزان، ۲۷میلیارد و ۹۶۱ میلیون دلار به صادرات غیرنفتی با احتساب میعانات گازی و ۳۷میلیارد و ۳۶۵میلیون دلار به واردات اختصاص دارد.

براساس گزارش دفتر آمار و فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات گمرک، در ۸ ماهه سال جاری میزان صادرات غیرنفتی کشورمان با احتساب میعانات گازی در مقایسه با مدت مشابه سال قبل از نظر ارزش ۲درصد و واردات کشورمان نیز ۶درصد کاهش داشته است.

این در حالی است که در این مدت ۵۱ میلیون و ۸۰۶هزار تن انواع کالای غیرنفتی صادر و ۲۷ میلیون و ۱۷۹هزارتن وارد شد که به لحاظ وزنی صادرات و واردات کشورمان به ترتیب ۰٫۳۱ درصد و ۱۵درصد افزایش نشان می‌دهد.

صادرات غیرنفتی کشورمان بدون احتساب میعانات گازی در این مدت به میزان ۲۱میلیارد و ۶۷۴میلیون دلار رسید که از این حیث از نظر وزن ۳درصد و به لحاظ ارزش ۲درصد افزایش یافته است.

اقلام عمده وارداتی کشورمان در این مدت به ترتیب شامل، شمش از آهن و فولاد غیرممزوج به ارزش یک میلیارد و ۶۸۳میلیون دلار و سهم ارزشی ۵/۴ درصد از کل واردات، گندم به ارزش یک میلیارد و ۶۱۱ میلیون دلار و سهم ارزشی ۳/۴درصد، ذرت دامی به ارزش یک میلیارد و ۲۳۰میلیون دلار و سهم ارزشی ۳/۳ درصد، کنجاله سویا به ارزش یک میلیارد و ۷۳ میلیون دلار و سهم ارزشی ۳درصد و توربین‌های گازی به ارزش ۹۵۹میلیون دلار و سهم ارزشی ۶/۲درصد بوده است.

عمده واردات کشورمان به ترتیب از کشورهای امارات متحده عربی با ۱۹درصد سهم از کل واردات، چین با ۱۴درصد، ترکیه با ۹درصد، جمهوری کره با ۷/۸درصد و سوئیس با ۶درصد صورت گرفته است.

اقلام عمده صادرات کشورمان نیز در این مدت به ترتیب به پروپان با ۲/۴درصد سهم از کل صادرات، اوره با ۴درصد و متانول با ۵/۳درصد اختصاص دارد.

همچنین عمده صادرات ایران در هشت ماهه سالجاری به عراق با ۴ میلیارد و ۶۶ میلیون دلار، چین با ۳ میلیارد و ۴۳۳ میلیون دلار، امارات متحده عربی با ۳ میلیارد و ۱۹۴ میلیون دلار، افغانستان با یک میلیارد و ۸۲۴میلیون دلار و هند با یک میلیارد و ۸۰۱میلیون دلار انجام شده است.


ارانیکو – آخرین خبرها و مقالات
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.