تجدید نظر مشروط مجلس در مصوبه کاهش رابطه با لندن

ایران > سیاست‌خارجی– گروه سیاسی:
سیدحسین نقوی حسینی در گفت‌وگو با همشهری تمایل جک استراو برای سفر به تهران و اظهارنظر مقامات وقت لندن را مثبت ارزیابی می‌کند و در عین حال تأکید دارد از آنجایی که انگلستان در قطع رابطه با تهران پیشقدم بود، بنابراین این لندن است که باید گام عملی را برای از سر‌گیری رابطه با تهران بردارد.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی تأکید دارد که درصورت اقدام عملی انگلیس برای برقراری رابطه با تهران، مجلس در مصوبه کاهش رابطه با لندن تجدید نظر می‌کند.

  • سفر جک استراو به تهران و تلاش‌های وی به‌عنوان نماینده فعلی مجلس عوام بریتانیا، آیا می‌تواند به‌معنای تلاش‌های غیررسمی بریتانیا برای از سرگیری رابطه با ایران باشد؟

ایران به جهت سیاست اصلی خود مبنی بر گسترش و تعمیق ارتباطات دیپلماتیک با همه کشورهای جهان به استثنای رژیم اشغالگر قدس از هر نوع گفت‌وگو و مذاکره استقبال می‌کند؛ منتهی مشکل ایران و انگلیس در تهران نیست که وی به تهران سفر کند، استراو باید حل مشکل را از لندن آغاز کند و اگر توانست اصل مشکل را در این کشور حل کند بعد به تهران سفر کند. ما در قطع ارتباط با کشورها هیچ وقت داوطلب و پیشقدم نبودیم.

  • البته ویلیام هیگ گفته بود که انگلیس آماده است تا گام به گام برای بهبود روابط با تهران تلاش کند، این موضع نشان‌دهنده تصمیم جدی لندن برای از سرگیری روابط با تهران نیست؟

بله؛ انگلیسی‌ها بالاخره این درک را دارند که اشتباه از سوی خود آنها بوده و این قطع رابطه خسارت‌های اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی به آنها وارد کرده است، بنابراین مجبورهستند گام‌هایی برای برقراری ارتباط بردارند همانطور که در دوره قبل زمانی که اقدام به قطع ارتباط داشتند مجددا خودشان پیشقدم برقراری ارتباط شدند. اینکه انگلیس به‌دنبال برقراری ارتباط باشد طبیعی است اما موضع ما این است که اگر انگلیس به‌دنبال گام‌های مثبت برای از سرگیری رابطه است خب این گام‌ها را بردارد.

  • آیا سفر جک استراو به تهران در این چارچوب نمی‌گنجد؟

موضوع این است که اصلا مشکل در تهران نیست. اگر تهران با برقراری ارتباط مشکل داشت پس حل مشکل باید از تهران آغاز می‌شد. گام نخست باید این باشد که مشکل اصلی از سر راه برداشته شود و مشکل اصلی تهران نیست. مگر ما قطع ارتباط کردیم؟ مگر ما گفتیم که کاردار انگلیس از تهران برود؟ مگر ما گفتیم در سفارتخانه بسته شود؟

  • به هر حال شما مصوبه‌ای را در مجلس داشتید که به کاهش رابطه منجر و همه ماجراها از آن زمان آغاز شد؛ اگر شرط شما محقق شود مجلس تصمیم تازهی مبنی بر لغو مصوبه دارد؟

این مصوبه به جهت رفتار خلاف عرف دیپلماتیک انگلستان در مجلس تصویب شد، اما این انگلیس بود که مقدم بر مصوبه ما خلاف کرد و خارج از قواعد دیپلماتیک عمل کرد. انگلیسی‌ها این اشتباه خود را مرتفع کنند و ارتباط غیرمنطقی که خلاف عرف بین‌الملل بود را قطع کنند ما هم در مصوبه ‌خودمان تجدید نظر می‌کنیم.

  • بی‌بی‌سی صحبت‌های آقای عراقچی را با عنوان استقبال تهران از سفر جک استراو به تهران، گزارش کرد. چه تحلیلی از تلاش‌های رسانه‌های نزدیک به دولت انگلیس برای احیای مجدد روابط تهران و لندن دارید؟

تمایل ایران به سفر جک استراو به تهران، نمی‌تواند به‌معنای این باشد که ایران پذیرفته است اشکال از طرف ما بوده. این برداشت بی‌بی‌سی البته غلط است اما اینکه ایران در سیاست کلان خود برای اصلاح ارتباطات مسالمت‌آمیز با کشورها پیشقدم می‌شود این یکی از اصول سیاست خارجی ماست. ما از برقراری ارتباط استقبال می‌کنیم، چون اصلا خواهان قطع ارتباط نیستیم.

  • در ماجرای میکونوس هم شاهد بودیم که همه کشورهایی که از ایران رفته بودند خودشان مجددا درخواست بازگشت داشتند، آیا فکر می‌کنید تاریخ دوباره دربارهٔ انگلیس تکرار شود و انگلستان درخواست بازگشایی سفارت را به تهران تقدیم کند؟

دقیقا مدنظر ایران همین است. ایران می‌گوید انگلستان خودش تهران را ترک کرد و خودش هم باید تقاضای برقراری ارتباط دهد. ما این اظهارنظرها را در عین اینکه مثبت ارزیابی می‌کنیم، مبنای عمل قرار نمی‌دهیم و منتظر گام عملی لندن هستیم.


RSS
منبع:همشهری
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.