تجهیزات پزشکی فرسوده و ۸ میلیارد دلار سرمایه ای که در انبارها خاک می خورد

۰۵خردادماه،
ممتاز نیوز : معاون تحقیقات و فن آوری وزارت بهداشت درحالی از وجود بیش از ۸میلیارد دلار تجهیزات پزشکی فرسوده و غیرقابل استفاده در انبارهای دانشگاه های علوم پزشکی کشور خبرداد که درصورت جمع آوری و استفاده از قطعات سالم این دستگاه ها، می توان به همین میزان از خروج ارز برای واردات تجهیزات پزشکی تازه جلوگیری کرد.

دکتر مصطفی قانعی در گفت وگو با خراسان از خاک خوردن سرمایه ای معادل ۸میلیارد دلار در انبارهای دانشگاه های علوم پزشکی سراسر کشور خبر داد که به سبب مدیریت اشتباه مورد استفاده قرار نمی گیرد.

می توان با استفاده از قطعات سالم دستگاه های فرسوده، جلوی خروج ارز را گرفت

وی تصریح کرد:بر اساس کار تحقیقی انجام شده در وزارت بهداشت، درحال حاضر تعداد بسیاری از دستگاه ها و تجهیزات پزشکی مورد استفاده در اتاق های عمل و بیمارستان ها، به سبب فرسودگی یا خرابی یکی از قطعات قابل استفاده نیست. در حالی که می توان با استفاده از قطعات سالم چندین دستگاه و استفاده از قطعات سالم دستگاه های فرسوده، جلوی خروج ارز را گرفت.

معاون وزیر بهداشت با تاکید بر این که امکان بازسازی بسیاری از تجهیزات بیمارستانی فرسوده با استفاده از قطعات سالم سایر دستگاه های موجود در دیگر دانشگاه های علوم پزشکی وجود دارد، تاکید کرد:امکان بازسازی و نوسازی بخش عمده ای از تجهیزات پزشکی غیر قابل استفاده در انبارهای بیمارستانی وجود دارد.

وزارت بهداشت می تواند در برنامه ای مدون و بااستفاده از توانمندی متخصصان داخلی به راه اندازی مجدد این دستگاه ها اقدام کند.وی اظهار کرد: هم اکنون بخشی از دستگاه های بیهوشی مورد نیاز با هدف حمایت از تولیدکنندگان کشور، از داخل تامین شده که این موضوع نیز کاهش ارز خروجی برای واردات تجهیزات پزشکی را در پی داشته است.

قانعی افزود: تعیین سطح خرابی دستگاه ها توسط فرد(گروه) متخصص با استفاده از سوابق خرابی آن ها گاه سبب می گردد کالایی که به عنوان از رده خارج و فرسوده به انبار منتقل می گردد، با پیمودن یک روند تعمیر یا سرویس صحیح و با هزینه ای کمتر دوباره قابل استفاده شود.

ایرنا نیز در گفت گو با وی از غیرقابل استفاده و فرسوده بودن ۸ میلیارد دلار تجهیزات پزشکی موجود خبر داده بود که وی در توضیح به خراسان گفت: این دستگاه ها به سبب فرسودگی در انبارهای دانشگاه های علوم پزشکی است و می توان با بازسازی و استفاده از قطعات آن ها برای تعمیر دیگر دستگاه ها و تجهیزات استفاده کرد.

قدیمی بودن تجهیزات پزشکی سببی بر بد بودن آنها نیست

یکی از مسئولان سابق وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو که نخواست نامی از او برده شود نیز در گفت وگو با خراسان ارزش کلی تجهیزات پزشکی مورد استفاده در بیمارستان های دولتی و خصوصی سراسر کشور را بین ۸تا ۱۰میلیارد دلار اعلام کرد و گفت:ارزش تقریبی دستگاه ها و تجهیزات پزشکی موجود در بیمارستان های کشور، بین ۸تا ۱۰میلیارد دلار است.

وی خاطرنشان کرد:بر اساس استانداردهای بین المللی سن مفید استفاده از هر دستگاه ۱۰ سال است.اما در ایران با سرویس های دوره ای منظم و کالیبره کردن دستگاه ها، عمر آنها به ۲۰تا ۲۵سال هم می رسد.وی تاکید کرد:کالیبره کردن به موقع دستگاه ها بر اساس استانداردهای وزارت بهداشت، از بروز خطا در تشخیص و درمان می کاهد و در بسیاری از موارد میزان خطای این دستگاه ها نزدیک به صفر است.

بر همین اساس باید گفت قدیمی بودن تجهیزات پزشکی سببی بر بد بودن آنها نیست و می توان با استفاده از قطعات سالم دستگاه های قدیمی و بازسازی و نوسازی دستگاه های معیوب، جلوی خروج ارز از کشور را گرفت.

منبع: ممتاز نیوز
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.