تحریم‌ها سهم مبادلات جهانی دبی را از ۲۲ به ۱۳درصد کاهش داد

۱فروردین ۱۳،

مدیرعامل اداره گمرک دبی اعلام کرد ایران و دبی در سال قبل میلادی ۶.۸ میلیارد دلار مبادلات تجاری داشته‌اند.

به گزارش گروه وبگردیممتازنیوز،  رویترز نوشت: احمد باتی احمد مدیرعامل گمرک دبی گفت: حجم مبادلات تجاری ایران و دبی در سال قبل میلادی برابر با ۲۵ میلیارد درهم (۶٫۸ میلیارد دلار) بوده است.

بر اساس این گزارش، حجم مبادلات تجاری ایران و دبی در سال ۲۰۱۱ برابر با ۳۶ میلیارد درهم بوده است که نشان‌دهنده کاهش ۳۱ درصدی حجم مبادلات ایران و این امیرنشین حاشیه خلیج فارس در سال ۲۰۱۲ است.

احمد باتی احمد کاهش ارزش ریال و عدم تمایل بانک‌های دبی برای مشارکت در مبادلات با ایران را سبب این کاهش دانست.

وی افزود: در حال حاضر، سهم تجارت با ایران ۲ درصد کل مبادلات تجاری دبی را تشکیل می‌دهد. بر اساس تازهترین اطلاعات سازمان تجارت جهانی، مجموع صادرات و واردات کالای ایران با دبی در سال ۲۰۱۱ برابر با ۱۹۴ میلیارد دلار بوده است.

احمد تصریح کرد: بیشتر مبادلات تجاری ایران و کشورهای حاشیه خلیج فارس از طریق دبی انجام می‌شود. لنج‌ها کالاها را با عبور از خلیج فارس به ایران می‌برند.

وی توضیح داد: تجارت سنتی به ویژه از طریق لنج میان ایران و دبی وجود داشته که هنوز نیز ادامه دارد و شامل تحریم‌ها نمی‌شود.

بر اساس این گزارش تا حدودی، به سبب کاهش مبادلات تجاری با ایران، رشد تجارت جهانی این امیرنشین در سال ۲۰۱۲ با کاهش روبرو شده است. مبادلات جهانی دبی در سال ۲۰۱۱ برابر با ۲۲ درصد بوده که در سال ۲۰۱۲ به ۱۳ درصد کاهش یافته است.


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.