تحریم: ابزار عملیات روانی یا ابزار مجازات اقتصادی

در حالی که ایران نه گازی به اروپا صادر می‌کند و نه واردات فلزی از این اتحادیه دارد، کارشناسان در تهران عقیده دارند هدف اصلی جنجال اخیر منابع غربی درباره تحریم واردات گاز از ایران و صادرات فلزات به ایران از سوی اتحادیه اروپا، ایجاد شوک روانی در داخل ایران است.

به گزارش حوزه سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران، در حالی که ایران نه گازی به اروپا صادر می کند و نه واردات فلزی از این اتحادیه دارد، کارشناسان در تهران عقیده دارند هدف اصلی جنجال اخیر منابع غربی درباره تحریم واردات گاز از ایران و صادرات فلزات به ایران از سوی اتحادیه اروپا، ایجاد شوک روانی در داخل ایران است.
 
منابع غربی از روز پنج شنبه ۲۰ مهر (۱۱ اکتبر ۲۰۱۲) خبر داده اند که اتحادیه اروپا بسته جدیدی از تحریم ها علیه ایران را نهایی کرده است.
 
بنا به گفته دیپلمات های اروپایی بسته جدید شامل اقدامات متنوعی است و از جمله ممنوعیت واردات گاز طبیعی از ایران و همچنین ممنوعیت صادرات فلزات به ایران را شامل می شود.
 
علاوه براین، گفته می شود اتحایده اروپا قصد دارد نام چند فرد و شرکت جدید را هم به فهرست تحریم های پیشین خود بیفزاید.
 
این اخبار در حالی منتشر شده است که منابع اقتصادی در تهران می گویند ایران مبادله ای در زمینه گاز یا فلزات بااتحادیه اروپا ندارد.
 
یک کارشناس در این زمینه به «ایران هسته ای» گفت: «از زمانی که اتحادیه اروپا تحریم بانک مرکزی ایران را اجرا می کند و خدمات دهی سوئیفت به بانک های ایران قطع شده، و همچنین از زمانی که تحریم بیمه کشتی رانی ایران از سوی اروپا اعمال می شود، بسیاری از این مبادلات دیگر با اروپا انجام نمی شود و کشورهای دیگری جایگزین آن شده است».
 
وی ادامه داد: «ایران از حیث فلزات تاحدود زیادی خودکفاست و گاز ایران هم بیشتر به همسایگان صادر می شود».
 
تحلیلگران عقیده دارند اتحادیه اروپا بیش از آنکه به اثر اقتصادی این تحریم ها دل بسته باشد، به اثر روانی آنها دل خوش کرده است.
 
برخی کارشناسان می گویند غربی ها امیدوارند در اثر شوک روانی ناشی از اعلام خبر اعمال این تحریم ها قیمت دلار در ایران که روز به نزول است، مجددا صعود کند و این ناآرامی جدیدی در ایران تولید نماید.
 
فیلیپ هاموند، وزیر دفاع انگلیس هفته گذشته این موضوع را به عنوان اصلی ترین هدف تحریم های جدید اروپا اعلام کرده بود.
 
ایران هسته‌ای می‌نویسد: همچنین تحلیلگران امنیتی عقیده دارند احتمال دارد برخی شبکه های وابسته به غرب در داخل برای ایجاد یک ناآرامی دیگر در آستانه انتخابات برنامه ریزی کرده باشند تا تحریم ها را در چشم طرف خارجی موثر جلوه بدهند.
 
در مجموع عقیده کارشناسان این است که تلاش برای فضاسازی رسانته ای از اصل تحریم ها بسیار قوی تر خواهد بود.

انتهای پیام/


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.