تحریم ایران، دلیل بسته شدن کارخانۀ پژو بود؟

آیا جمهوری اسلامی ایران مسئول بسته شدن کارخانۀ پژو در اولنه فرانسه است؟ از زمان اعلام خبر حذف ۸ هزار فرصت شغلی در کارخانۀ پژو در اولنه، ژان-پی یر مرسیه به طور مدام اعلام می کند که روند توقف فعالیت های پژو با ایران دلیل بسته شدن کارخانۀ تولیدکنندۀ پژو بوده است و در واقع ایران بود که کارخانۀ اولنه را پلمب کرد.
قدمت حضور شرکت پژو در ایران به زمان شاه باز می گردد و این شرکت تا سال ۲۰۱۱ در ایران حضور موفقی داشته است. با فروش ۴۵۵ هزار اتومبیل در سال ۲۰۱۱ جمهوری اسلامی ایران درسطح جهانی، بعد از فرانسه، دومین بازار مصرف کنندۀ پژو است. پژوهای ۲۰۶ و ۴۰۵ که به صورت قطعات مونتاژی به این کشور می رسد در کارخانۀ وزول( در استان اوت سااون) ساخته می شود. این قطعات توسط شرکت ایران خودرو، اصلی ترین کارخانۀ تولید اتومبیل بر روی هم سوار می شود. اما این روند به دلیل تشدید تحریم های بین المللی علیه ایران متوقف شده است.
در شش ماهۀ اول سال ۲۰۱۲ شرکت پژو شاهد کاهش فروش ۲۴۰ هزار عددی در خودرو در مقایسه با سال سال ۲۰۱۱ بوده است که این میزان شامل ۲۰۰ هزار عدد خودرویی که می بایست به ایران فروخته می شد نیز می شود.
به اعتقاد یکی از نمایندگان سندیکای شرکت پژو، بدون احتساب خسارات ناشی از حذف بازار ایران، کاهش فروش پژو تنها ۴۰ هزار خودرو یعنی ۱% از ابتدای سال جاری بوده است. مرسیه می گوید: در صورتی که مدیریت پژو می توانست این مسائل را توجیه کند، مسئلۀ حذف ۸ هزار شغل در کارخانۀ اولنه نیز بیشتر قابل توجیه بود.
یکی از سخنگویان پژو می گوید: دقیقاٌ از ماه فوریه بود که پژو تصمیم گرفت فعالیت های خود در ایران(ارسال کیت های مونتاژی) را متوقف کند. تشدید تحریم های علیه ایران به خصوص همکاری میان بانکهای ایرانی و غربی، سرمایه گذاران خارجی را با مشکل روبرو کرده بود. از همین رو بود که طی شش ماهۀ اول سال ۲۰۱۱ و ۲۰۱۲ تعداد خودروهای پژوی فروخته شده به صورت قطعاتی در جهان با کاهش ۳۱،۱% روبرو بوده است که بخش قابل توجهی از آنها به دلیل قطع صادرات به ایران بوده است.
به نظر فریدون خاوند، یکی از اقتصاددانان ایرانی، تحریم های اعمال شده علیه ایران، وضعیت پرداخت های پژو از راه بانکی را نیز دچار مشکل کرده است، اما شراکت پژو با جنرال موتورز بود که تصمیم پژو برای قطع ارتباط با ایران را سرعت بخشید. گفتنی است جنرال موتورز از ماه فوریه با شرکت پژو وارد شراکت شده و هم اکنون ۷% از سهام این شرکت را در اختیار دارد. گفته می شود یکی از شروط شراکت جنرال موتورز قطع ارتباط با ایران بوده است.
سخنگوی پژو می گوید: یکی از لابی های اقتصادی آمریکایی به نام” اتحاد علیه ایران هسته ای” از ما خواست که فعالیت هایمان را در ایران متوقف کنیم. اما ظاهراً پژو به جنرال موتورز اعلام می کند که این کار قبل از شراکت با آنها صورت گرفته است. این مقام شرکت پژو می گوید: شرکت پژو سیاست هوشمندانه ای را در خصوص ایران، در مقابل جنرال موتورز قبل از امضای شراکت در پیش گرفته است. گفتنی است دولت آمریکا ۶۰% از سهام شرکت جنرال موتورز را در اختیار دارد و در واقع دلیل این همه فشار برای قطع رابطه به ایران نیز همین مسئله بوده است. این در حالی است که جنرال موتورز در جریان بحران اقتصادی سال ۲۰۰۸ کمکی به میزان ۵۰ میلیارد دلار از سوی دولت دریافت کرده بود.
در هر حال نتیجه هر چه بود، شراکت پژو با جنرال موتورز به حضور پژو در ایران پایان داد. سخنگوی پژو می گوید: نتیجۀ مشخص شراکت میان دو طرف تا سال ۲۰۱۶ مشخص خواهد شد. اما شرکت پژو یکی دیگر از دلایل بسته شدن کارخانۀ اولنه را کاهش فروش خودرو در اروپا نیز اعلام کرده است. سخنگوی پژو می گوید: از سال ۲۰۰۷ فروش پژو در اروپا با روند رو به کاهشی روبرو بوده و از ۲۳ درصد نیز پائین تر رفت. در سال ۲۰۱۲ نیز ۸ درصد دیگر به کاهش میزان فروش اضافه شد. این عضو شرکت پژو می گوید: ۶۰% از فروش محصولات پژو در کشورهای اروپای جنوبی صورت می گیرد و این در حالی است که این کشورها بیشترین خسارت و صدمه را از بحران اقتصادی متقبل شده اند و از همین روست که کارخانه های اروپایی پژو امروز در معرض تعطیلی قرار دارند.

لوپوئن/ ۱۶ جولای ۲۰۱۲
ترجمه: زهرا خدایی

۳۱۲۶۳

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.