تحریم ها دسترسی ایران به فناوری برای حفظ محیط‌زیست را محدود کرده است

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط‌زیست گفت: بهبود وضعیت محیط زیست و ارتقای سطح کیفی آن در راستای اهداف توسعه پایدار در کشور نیازمند تکنولوژی های پاک و دوستدار محیط زیست است اما اعمال تحریم های ظالمانه بر علیه ایران، دسترسی به چنین فناوری‌هایی را با محدودیت جدی مواجه کرده است.

تحریم ها دسترسی ایران به فناوری برای حفظ محیط‌زیست را محدود کرده است

به گزارش ممتاز نیوز، مسعود عالیخانی در گردهمایی محیط زیست، دیپلماسی منطقه ای، مدیریت تغییر اقلیم، آب ، مقابله با گرد و غبار افزود: تغییر اقلیم تهدیدی جدی برای ساکنان کره زمین است و برخی مناطق نظیر خاورمیانه به دلیل قرار گرفتن در مناطق خشک و نیمه خشک آسیب پذیرتر است. پیامدهای تغییر اقلیم  همچون خشکسالی و گرمای شدید و تغییر کیفیت هوا در اثر بیابان زایی و افزایش ریزگردها زندگی مردم این منطقه را تحت الشعاع قرار می دهد.

وی افزود: افزایش میانگین دمای هوا و زیاد شدن تعداد روزهای گرم می‌تواند خاورمیانه را به منطقه سخت به لحاظ سکونت جهان تبدیل کند، همچنین یکی از چالش های مهم در جهان رقابت برای دسترسی به منابع آب است کمبود منابع آب در منطقه خاورمیانه منجر به تشدید اثرات تغییرات اقلیم شده است.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط‌زیست ادامه داد: آب مایه حیات همه موجودات زنده و یکی از اساسی ترین عوامل در توسعه کشاورزی، امنیت غذایی، افزایش سطح رفاه و توسعه پایدار است. کمبود منابع آبی و آلودگی آن و افزایش خسارات ناشی از سیل و خشکسالی ها در جهان و به ویژه در کشورهای منطقه افزایش یافته است. تشدید دخالت بشر در طبیعت و همچنین تغییر اقلیم فشارهای فزاینده‌ای را بر کمیت و کیفیت منابع محدود آب وارد کرده است. از میان ۱۷ کشور جهان که با بیشترین تنش آبی روبه‌رو هستند، ۱۲ کشور در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا واقع شده‌اند.

وی گفت: جمهوری اسلامی ایران برای مدیریت منابع زیستی و تعالی و بالندگی استفاده از سرزمین، برخوردار از مترقی ترین اصل قانون اساسی متبلور در اصل پنجاهم است. در عین حال جرم انگاری تخریب و آلودگی محیط زیست یک راهبرد اساسی در برخورد قضایی با متخلفان و هنجارشکنان محیط زیستی است.

عالیخانی ادامه داد: بهبود وضعیت محیط زیست و ارتقای سطح کیفی آن در راستای اهداف توسعه پایدار در کشور نیازمند تکنولوژی های پاک و دوستدار محیط زیست است، اعمال تحریم های ظالمانه بر علیه ایران، دسترسی به چنین فناوری‌هایی را با محدودیت جدی مواجه کرده است و علی رغم تلاش و ظرفیت های علمی و فنی، بهبود و ارتقای محیط زیست به دلیل تحریم ها با کندی مواجه شده است.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط‌زیست اظهارداشت: ایجاد روحیه همبستگی و همکاری و هم افزایی بین کشورهای همسایه می تواند مولفه تهدیدآمیز تغییر اقلیم را به فرصتی برای ایجاد ثبات و تامین امنیت تبدیل کند. تلاش و هم افزایی کشورهای منطقه در راستای تحقق اهداف توسعه پایدار و مقابله با چالش‌های محیط زیستی به بهبود و ارتقای وضعیت محیط زیست منطقه‌ای و تاب آوری منجر می شود.

انتهای پیام/

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.