تحصیل و بهداشت رایگان برای فرزندان حاصل از ازدواج اتباع خارجه با ایرانیان

محمد تهوری در گفتگو با خبرنگار مهر با تشریح آخرین وضعیت افزودن و اصلاح ماده واحده ای  به ماده ۱۰۶۰ قانون مدنی و اصلاح بندهای ۴، ۵ و ۶ ماده ۹۷۶ همین قانون در مجلس گفت: با اصلاح ماده ۱۰۶۰ حدود ۶ سال قبل نمایندگان مجلس تصویب کردند که فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی که در ایران متولد شده یا حداکثر تا یک سال پس از تصویب این قانون در ایران متولد می شوند، می توانند بعد از رسیدن به سن ۱۸ سال تمام، تقاضای تابعیت ایرانی کند. این افراد در صورت نداشتن سوءپیشینه کیفری یا امنیتی و اعلام رد تابعیت غیرایرانی به تابعیت ایران پذیرفته می شوند. که مدت زمان انجام این تابعیت از ۱۸ تا ۱۹ سالگی بود ولی نمایندگان اصلاحی دیگر انجام دادند و آن این بود که اعطای تابعیت بر اساس قانون از ۱۸ سالگی به بعد انجام شود و فرصت یک ساله را برداشتند.

همچنین نمایندگان تصویب کردند که فرزندان حاصل از ازدواج اتباع خارجی و ایرانی در کشور از بدو تولد از خدمات بهداشتی و تحصیلی رایگان استفاده کنند. این مصوبه به شورای نگهبان رفت و شورای نگهبان ایراد گرفت. ایراد این بود که باید منبع اعتبارات دولتی برای اجرای تسهیلات تحصیلی و درمانی این فرزندان مشخص شود و لایحه دوباره به کمیسیون بازگشت.

مشاور وزیر کشور گفت: هم اکنون کمیسیون در حال رد اشکل بوده و برای تصویب نهایی دوباره به شورای نگهبان ارجاع می شود که در صورت تائید و ابلاغ نهایی این قانون لازم الاجرا بوده و این خدمات به فرزندان اتباع حاصل از ازدواج در ایران اعطا می شود.


MehrNews Rss Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.