تحقیقات FBI به خاطر لو رفتن گزارش جنگ سایبری آمریکا علیه ایران / این طرح ها لو برود، جان شهروندان آمریکایی به خطر می افتد!

این چند سناتور جمهوری‌خواه و دموکرات ایالات متحده ضمن ابراز نگرانی از درز «پیوسته» اطلاعات حساس از برنامه‌های اطلاعاتی و امنیتی آمریکا چنین اظهار نظر کردند که این گونه اتفاقات «توانایی اطلاعاتی ما را در آینده به خطر می‌اندازد».

 
سی‌ان‌ان به نقل از یک سناتور جمهوری‌خواه از آغاز تحقیقات این نیروی پلیس خبر داد.

به گزارش سرویس بین الملل «انتخاب» ؛ این شبکه از آغاز تحقیقات اف‌بی‌آی، پلیس فدرال آمریکا، در مورد «درز کردن احتمالی» اطلاعات از کاخ سفید خبر داد.

این در حالی است که سخنگوی اف‌بی‌آی از ارائه هر گونه اطلاعاتی درباره تحقیقات تازه خودداری کرده است.

این خبر تنها یک روز پس از آن منتشر شده است که روز سه‌شنبه گذشته سناتور سکسبی شمبلی، به همراه روسای کمیته‌های اطلاعاتی کنگره آمریکا در بیانیه‌ای «لو رفتن» اطلاعات از طریق کاخ سفید را محکوم کردند.

این چند سناتور جمهوری‌خواه و دموکرات ایالات متحده ضمن ابراز نگرانی از درز «پیوسته» اطلاعات حساس از برنامه‌های اطلاعاتی و امنیتی آمریکا چنین اظهار نظر کردند که این گونه اتفاقات «توانایی اطلاعاتی ما را در آینده به خطر می‌اندازد».

آنها همچنین هشدار دادند که هر گونه درز اطلاعات از سوی مقامات آمریکایی جان شهروندان این کشور را به خطر می‌اندازد و احتمال مقابله به مثل از سوی کشورهای درگیر را تقویت می‌کند.

گزارش نیویورک تایمز

روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز روز جمعه، ۱۲ خردادماه، در گزارشی مفصل به نقل از مقامات سابق و فعلی در آمریکا و اروپا و اسرائیل گفت که طرح حمله سایبری به ایران در سال ۲۰۰۶ با حکم جرج بوش آغاز شده و با حکم باراک اوباما شدت و سرعت گرفته است.

نویسنده این گزارش گفته بود که گزارش خود را بر اساس مصاحبه‌هایی در یک سال و نیم گذشته با مقامات سابق و فعلی در دولت‌های آمریکا و اسرائیل و دولت‌های اروپایی نوشته است. با این حال او از ذکر نام این مقامات به دلیل «محرمانه بودن جزئیات» پرونده خودداری کرده بود.

نیویورک تایمز در گزارش روز جمعه خود گفته بود که طرح حمله سایبری به تاسیسات غنی‌سازی اورانیوم در ایران اولین بار در زمان ریاست جمهوری جرج بوش با اسم رمز «بازی‌های المپیک» آغاز شده و باراک اوباما در نخستین ماه‌های کار در کاخ سفید در «حکمی محرمانه» تصمیم گرفته است که این طرح در دولت او هم ادامه بیابد.

این همان طرحی است که ابزار آن بعدها به «استاکس‌نت» معروف شد.

واکنش تند اوباما

کاخ سفید تحت ریاست آقای اوباما به دنبال هشدار سناتورها رسما و شدیداللحن اعلام کرد که هیچ نقشی در درز اطلاعات «محرمانه با اهداف سیاسی» را نداشته است.

واکنش کاخ سفید پس از آن منتشر شد که عده‌ای از سناتورهای جمهوری‌خواه چنین اظهار نظر کردند که دولت باراک اوباما خود عمدا این گونه اطلاعات را به بیرون درز می‌دهد تا بعدا در کارزار انتخاباتی خود از آن بهره بگیرد.

از جمله جان مک‌کین، رقیب باراک اوباما در انتخابات سال ۲۰۰۹، گفته بود که هر اطلاعات و «داستانی» که از کاخ سفید «درز می‌کند» رئیس جمهور آمریکا را «همچون قهرمان‌ها جلوه می‌دهد».


عصر ایران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.