تحقیق و تفحص از دانشگاه آزاد به کندی پیش می‌رود/ایجاد اختلال در تحقیق و تفحص از سوی مجلس

اردیبهشت ۱۴۰۳

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با اشاره به تحقیق و تفحص از دانشگاه آزاد اسلامی گفت: وزیر علوم تلاش بسیاری برای دسترسی به اطلاعات انجام می‌دهد ولی کارشناسان برای تحقیق و تفحص باید ده‌ها بار نامه‌نگاری کنند تا به سندی آن هم به صورت ناقص دست یابند.

زهره طبیب‌زاده در گفتگو با خبرنگار پارلمانی باشگاه خبرنگاران، دربارهٔ تحقیق و تفحص از دانشگاه آزاد اظهار داشت: تحقیق و تفحص از دانشگاه آزاد با مشکلات بسیاری روبروست.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در ساختار دانشگاه آزاد مشکلاتی وجود دارد و این دانشگاه فاقد انسجام در سیستم اداری بوده و امکان دسترسی به بسیاری از اطلاعات این دانشگاه وجود ندارد.

وی گفت: دو احتمال می‌توان برای این عدم دسترسی در نظر گرفت؛ اولین احتمال عمدی بودن عدم دسترسی‌ها و دومین آن وجود بی‌نظمی در اسناد و مدارک دانشگاه آزاد است.

**ساختار دانشگاه آزاد منسجم نیست

طبیب‌زاده با بیان اینکه با وجود دلایل مطرح شده اطلاعات منظم و منسجمی از دانشگاه آزاد وجود ندارد، تصریح کرد: اتوماسیون اداری دانشگاه‌های سراسر کشور از سالها پیش راه اندازی شده ولی در دانشگاه آزاد چنین سیستمی هنوز آغاز به کار نکرده است.

این نماینده مجلس با اشاره به سیستم مالی دانشگاه آزاد، اضافه کرد: برای تحقیق و تفحص در زمینه مالی از دانشگاه آزاد نیاز به تدوین ترازنامه‌های مالی داریم ولی همه اسناد برای شکل‌گیری این ترازنامه‌ها موجود نیست و جمع‌آوری اطلاعات بسیار مشکل است.

وی با انتقاد از اینکه بی‌انضباطی عمدی در ضبط و ثبت اطلاعات وجود دارد اذعان داشت: کامران دانشجو وزیر علوم تلاش بسیاری برای دسترسی به اطلاعات انجام می‌دهد ولی کارشناسان برای تحقیق و تفحص باید ده‌ها بار نامه‌نگاری کنند تا به سندی آن هم به صورت ناقص دست یابند.

طبیب‌زاده روند تحقیق و تفحص را کند دانست و گفت: با این وجود ده‌ها سال طول می‌کشد تا هیئت تحقیق و تفحص به اطلاعات مورد نیاز دسترسی پیدا کند.

**روند تحقیق و تفحص  نادرست است

طبیب زاده با بیان اینکه تحقیق و تفحص موضوعی پیچیده و تخصصی است گفت: روند تحقیق و تفحص در مجلس نادرست است، در تحقیق و تفحص روند عادی سازمان‌ها و یا مراکز مورد توجه نیست بلکه خطاها باید بررسی شود از این رو نیاز به کارشناسان خبره و تمام وقت است.

این نماینده مجلس ادامه داد: برای مجموعه بزرگی مانند دانشگاه آزاد اسلامی که از قدمت ۳۰ ساله برخوردار است برای تحقیق و تفحص به مجموعه کارشناسان متخصص و خبره نیاز داریم که راه‌های فرار از قانون را در این دانشگاه بررسی کند.

وی تاکید کرد: نباید مدام کارها را تبلیغاتی کنیم برای انجام تحقیق و تفحص صحیح باید آیین نامه‌ای مدون شکل گیرد تا از این طریق شرح وظایف هیئت تحقیق و تفحص، نحوه تخصیص بودجه و همچنین اشخاص متخصص در آن مشخص شود.

طبیب زاده تاکید کرد: نباید فرمالیته جنجال سیاسی به وجود آید بلکه پیگیری‌ها باید اصولی صورت گیرد.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس اظهار داشت: با وجود سیستم معیوب تحقیق و تفحص برای نتیجه گرفتن در کوتاه مدت ناگزیریم با فشار آوردن به مجلس و دانشگاه آزاد روند تحقیق و تفحص را پیش ببریم و قرار شد اگر بیش از چندین بار درخواست اطلاعات صورت بگیرد موضوع را از طریق رسانه‌ها اعلام کنیم از این رو من فعلا نمی‌خواهم مماشات کنم و لذا تا مطمئن نشوم که عمدی در کار است جزئیات تحقیق و تفحص را بیان نمی‌کنم.

**رسیدگی به تخلفات جزئی دانشگاه آزاد را کنار گذاشته‌ایم

وی با اشاره به ساختار دانشگاه آزاد ادامه داد: در حال حاضر تخلفات متعددی از ساختار کلان دانشگاه آزاد پیدا کرده‌ایم که نیازمند بررسی بیشتر است، رسیدگی به تخلفات جزئی را فعلا کنار گذاشته‌ایم و تصمیم داریم که موضوعات کلان این دانشگاه را بررسی کنیم از این رو به زمان و امکانات قابل قبول نیاز داریم.

این نماینده مجلس با تاکید بر نقش رسانه‌ها در تحقیق و تفحص گفت: مطبوعات و رسانه‌ها باید در موضوع تحقیق و تفحص مسئولیت پذیر باشند و به طور منظم از مسئولان این موضوع را پیگیری کنند چراکه با تحقیق و تفحص باری به هر جهت نمی‌توان حقوق مردم را محقق کرد.

انتهای پیام/


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.