تحلیلگر روس: پیمان راهبردی آمریکا با افغانستان مغایر با منافع ملت های منطقه است

به گزارش ایرنا، یفسیینکو روز جمعه در مقاله ای در پایگاه اینترنتی روسی ‘ایران رو’ در باره پیمان امنیتی آمریکا و افغانستان که بتازگی در جریان سفر اوباما به کابل بین دو کشور به امضا رسید، نوشت: صرف نظر از تلاش های طرفداران کرزای و مقامهای آمریکایی که امضای این پیمان را نشانه تحکیم حق حاکمیت افغانستان در صحنه بین المللی جلوه می دهند، واقعیت کاملاً بر عکس این ادعاست.

وی افزود: این پیمان در واقع مشابه توافقنامه ‘گندمک’ سال ۱۸۷۹ میان افغانستان و انگلیس است که حق اجرای سیاست مستقل خارجی را از دولت افغانستان گرفت و مطابق سند مذکور ‘یعقوب خان’، امیر وقت این کشور را تحت نظارت نماینده بریتانیا در کابل قرار داد.

تحلیلگر روس با اشاره به تصریح پیمان امنیتی واشنگتن و کابل مبنی بر باقی ماندن مستشاران نظامی آمریکا در خاک افغانستان پس از سال ۲۰۲۴ افزود: از جمله موارد ابهام پیمان می توان به این نکته اشاره کرد که در آن تعداد مربیان و مستشاران آمریکایی حاضر در افغانستان پس از تاریخ مزبور ذکر نشده است.

پایگاه اینترنتی روسی نوشت: درباره کارکنان شرکت‌های خصوصی امنیتی آمریکایی و تعداد اعضای سپاه بازسازی هم باید گفت که در پیمان امنیتی به شمار آنها هیچ اشاره ای نشده است و واشنگتن می تواند تحت پوشش آن هر تعداد نظامی را در افغانستان مستقر کند.

در مقاله آمده است: ابهام دیگر مربوط به پایگاه های نظامی افغان است که مطابق آن، تمام دارایی نیروهای آمریکایی طی مدت نامحدودی به ارتش این کشور تعلق خواهد داشت،بنابر این زیرساخت های نظامی که توسط نیروهای ISAF ایجاد شده است، برای کاربرد موقت در اختیار دولت افغانستان گذاشته می‌شود و این اقدام نمی تواند به عنوان تحکیم حق حاکمیت افغان ها بر سرزمین خود تعبیر شود.

در مقاله پایگاه اینترنتی روسی نوشته شده است: مفسران ضمن بحث درباره جزییات پیمان، یک اصل مهم دیگر آن را نادیده می گیرند که عبارت از کشیده شدن خط بطلان بر موضوع ‘ تحکیم حق حاکمیت افغانستان’ است.

‘یفسیینکو’ نوشت: در این پیمان گفته شده است که متخصصان آمریکایی حریم هوایی افغانستان را کنترل کرده و از اختیارات کامل در زمینه اجرای هر گونه تردد هوایی در سراسر خاک این کشور برخوردار خواهند بود.

تحلیل گر روس در ادامه مقاله نوشت: مقام های افغان اعتقاد دارند که پیمان راهبردی کشورشان با آمریکا با توجه به نیازهای کابل طراحی شده است در حالی که هدف واقعی آن، تحکیم نفوذ آمریکا در منطقه و استفاده از افغانستان برای توسعه طلبی واشنگتن در آسیای مرکزی است.

وی افزود: بدیهی است که این سند به نفع کشور و ملت افغانستان نیست و فقط در جهت تامین منافع راهبردی آمریکا در منطقه تنظیم شده است.

اروپام/۲۲۴۲**۵۱۸ ** ۱۹۱۷

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۱۲۸۲۴۸


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.