تحلیلگر نظامی صربستانی: حمله نظامی به سوریه اشتباهی راهبردی است

‘میچا ژیووینوویچ’ روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در بلگراد، گفت: سوریه از یک موقعیت ژئوپلیتیکی خاص در منطقه برخوردار است و این شرایط توجه آمریکا و همپیمانانش را برای سلطه گری در این کشور به خود جلب کرده است.

وی گفت: آمریکا برای سرنگونی دولت بشار اسد و تسلط بر منابع عظیم انرژی این نقطه استراتژیکی، سال ها است که گزینه های مختلفی را بررسی می کند، اما قدرت نظامی و حمایت های مردمی از دولت سوریه تاکنون عامل بازدارنده یک حمله نظامی بوده است.

این تحلیلگر نظامی صرب، گفت: حمایت از برخی کشورها برای کمک های مالی و تسلیح شورشیان و اعزام گروه های تروریستی آموزش دیده به سوریه برای رویارویی با دولت و نظامیان این کشور بخشی از سناریو و سیاست های ضد سوری واشنگتن بوده، اما این طرح با توجه به حمایت های مردمی از دولت بشار اسد، عملا شکست خورده است.

وی با اشاره اینکه ارتش سوریه مرزهای ورودی گروه های تروریستی را مسدود کرده و مخفیگاه ها و انبارهای مهمات شورشیان را شناسایی و هدف قرار داده اند، گفت: این شرایط موجب شده تا سران واشنگتن سیاست مداخله نظامی علیه سوریه را در پیش بگیرند.

تحلیلگر نظامی صربستان با یادآوری اینکه سیاست های ضد سوری آمریکا عملا با شکست مواجه شده است، گفت: شکست سیاست های واشنگتن در سوریه حمله احتمالی رژیم اسرائیل به این کشور را تقویت کرده است تا مقدمه ای برای مداخله حملات هوایی نیروهای پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) به این کشور باشد.

وی گفت: همانطور که برای افکار عمومی جهان تازگی ندارد، متهم کردن دولت سوریه به استفاده از سلاح های شیمیایی علیه مردم، دلیلی برای اجرای سیاست های جنگی واشنگتن و مشارکت ناتو در این کشور است.

استاد دانشگاه صربستان، تغییر دولت مردمی بشار اسد، تسلط بر منطقه و منابع نفت و گاز و تقویت پایگاه های نظامی در این نقطه بسیار حساس برای استقرار رادارهای پیشرفته، بمب افکن و هواپیماهای جاسوسی بدون سرنشین را، از اهداف مشترک آمریکا و ناتو از حمله احتمالی نظامی به سوریه بر شمرد.

تحلیلگر نظامی صرب، تاکید کرد: آمریکا قصد دارد با سرنگونی دولت بشار اسد، در روابط خوب تهران ، مسکو و پکن اختلال ایجاد کند و در این راستا توافقنامه شانگهای که به لحاظ اقتصادی به پیشرفت های بزرگی دست یافته را به چالش بکشاند.

اروپام**۲۰۶۱**۱۵۹۶**۱۵۹۷

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۲۶۳۰۴۷


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.