تحلیل یک عضو اتاق بازرگانی از وضعیت بازار ارز

تحلیل یک عضو اتاق بازرگانی از وضعیت بازار ارز

شبکه ایران/ مسعود دانشمند با اشاره به اتفاقاتی که امروز و روزهای گذشته در بازار ارز رخ داده می گوید: هیچ اتفاق عجیبی نیافتاده و دلارها به آسمان پرواز نکرده اند که قیمت آن بخواهد در چند روز بیشتر از ۳۰۰ تومان افزایش یابد.
دانشمند معتقد است تغییرات اقتصادی تابع عوامل خودش است اما در بازار آزاد ارز دست های غیر اقتصادی مشغول جابجا کردن قیمت هاست.
وی می گوید: تقاضاهای متغییری وارد بازار شده و افرادی غیر از متقاضیان واقعی به خرید فروش ارز مشغولند و سفته بازی قیمت های غیر واقعی را بر دلار تحمیل کرده است.
دانشمند آشفتگی بازار ارز را ناشی از نیاز واقعی در بازار ندانسته و می گوید: از طرف دیگر در این روزها بخاطر سفر حجاج همچنین تقاضاهایی اضافه وارد بازار شده و این تقاضا به دلیل عدم پاسخگویی سیستم ارزی بی پاسخ مانده است.
به گفته دانشمند جوی که در بازار ارز ایجاد شده سوء استفاده گنندگان را به سمت این بازار کشانده و در این شرایط بانک مرکزی باید زودتر وارد عمل می شد و راهکارهای روشنتری را ارائه می کرد.
دانشمند می گوید: مکانیزم عرضه و تقاضا اگر خودش راه خود را بیابد تقاضاها نیز واقعی می شود.
دانشمند از سوی دیگر می گوید باید به مردم اطلاع داد نگهداری دلار در منازل برای آنان عدم امنیت به همراه دارد و نباید در این شرایط دلار را در خانه نگه دارند بلکه باید مردم ترغیب شوند ارز خود در اتاق ارزی و یا در بانک ها سپرده گذاری کنند.
عضو اتاق بازرگانی از سوی دیگر می گوید افزایش منطقی نرخ دلار زمینه های صادراتی و تولید داخلی را توسعه می دهد و به مرور زمان با وارد شدن ارز حاصل از صادرات تعادل منطقی در عرضه و تقاضا ایجاد می شود

 


شبکه ایران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.