تخلف یک قرض الحسنه که زیاد پیامک می زند

۳۰م دیماه ،

بینا- در حالی که بانک مرکزی چندین بار بصورت شفاهی و مکتوب اعطای وام به شرط مسدود کردن سپرده و دریافت دو ضامن برای وام ۱۰ میلیون تومانی را تخلف و برخی نیز وام سپرده خواه را شرعا دارای اشکال دانسته اند،اما همچنان موسسه به اصطلاح قرض الحسنه مهر میهن این دو مورد تخلف را انجام می دهد و بانک مرکزی نیز هیچ عکس العملی بدان نشان نمی دهد.
در حوزه اعطای تسهیلات خرد به متقاضیان روش ناصوابی به نام سپرده وام خواه در بین بانکها،موسسات مالی و صندوق های قرض الحسنه باب شده که برخلاف موازین دین اسلام،بانکداری اسلامی و مقررات بانک مرکزی است.
اما برخی از بانکها و موسسات و صندوق ها به راحتی و بدون در نظر گرفتن موازین دینی و قوانین بانک مرکزی از کنار سپرده وام خواه می گذرند و با قدرت هر چه تمام با وجود اخطار های بانک مرکزی و فقها این فعل دارای اشکال را انجام می دهند.
این در حالی است که رییس کل بانک مرکزی سپرده های وام خواه را ممنوع اعلام کرده و اظهار داشته است که این نوع سپرده در مورد تسهیلات قرض الحسنه کاملا ممنوع بوده و مشکل شرعی دارد زیرا در سپرده و تسهیلات قرض الحسنه، نیت مهم است.
محمود بهمنی سال قبل نیز در گفت وگو با ایسنا اعلام کرده بود: بانک مرکزی سپرده های وام خواه را در مورد سپرده های سرمایه گذاری هم ممنوع اعلام کرده است و فقط در یک مورد یعنی صندوق سپرده گذاری مسکن بانک مسکن مجاز است.
رییس کل بانک مرکزی در پاسخ به اینکه بسیاری از بانک ها و موسسات چنین روندی در پیش گرفته اند تاکید کرد: تخلف است، اجازه ندارند و بانک مرکزی برخورد می کند.
سپرده وام خواه، سپرده ای است که با هدف دریافت تسهیلات طی مدت زمان مشخصی از سوی شخص در بانک سپرده گذاری می گردد؛ یکی از دلایل استقبال مردم از موسسات مالی و اعتباری همین سپرده ها بودند که حالا بانک مرکزی آن را ممنوع اعلام کرده است.
انجام این کار خلاف قوانین بانک مرکزی و دستورات صریح این بانک، وقتی دردناک تر است که موسسه ای به نام قرض الحسنه این کار را تشویق و حتی پیامک هم بزند.
موسسه مهر میهن اخیرا در پیامکی اعلام کرده که تسهیلات قرض الحسنه با شرایط ویژه اعطا می کند. این موسسه پس از سه ماه سپرده گذاری مشتریان، به میزان موجودی به آنان تسهیلات قرض الحسنه می دهد.
بر این اساس، تسهیلات قرض الحسنه صندوق مهر میهن برای سه ماه سپرده گذاری در ۱۴ قسط ، چهارماه سپرده گذاری در ۱۶ قسط و پنج ماه سپرده گذاری باید در ۲۵ قسط بازگردانده شود.
در عین حال برای تسهیلات تا ۱۰ میلیون تومان دو ضامن و برای تسهیلات از ۱۰ تا ۲۰ میلیون تومان سه ضامن درخواست خواهد شد.
این موسسه که با وجود تبلیغ گسترده پیامکی خود، نامش در سایت بانک مرکزی وجود ندارد(اینجا) پول مردم را به مدت حداقل سه ماه مسدود کرده و پس از سه ماه اگر شما ۱۰ میلیون تومان بخواهید باید دو ضامن ناقابل در کنار سایر مدارک تهیه کنید تا وام دریافت کنید.
اگر موسسه ای داعیه قرض الحسنه دارد باید کاملا به صورت قرض الحسنه کار کند.اصل قرض الحسنه قرض دادن پول و مالی به فرد یا اشخاصی با شرط پس دادن از سوی قرض گیرنده است.اما این چنین صندوق های قرض الحسنه برای اینکه موجودی حساب خود را پر کنند و مشکلی بابت هزینه های جاری خود نداشته باشند مجبور می باشند که قوانین را دور بزنند و پول متقاضیان را حداقل سه ماه مسدود کنند.
این مسدود کردن برای این چنین موسسات و حتی بانکها فواید بسیاری دارد.چراکه سه ماه پول راحت و بدون زحمتی نصیبشان می شود و از پول مردم به دیگر مردم وام با سود ۴ درصد می دهند و تازه مدعی اند که نرخ سود کمتری دارند!
معلوم نیست چرا بانک مرکزی با تخلف آشکاری که برخی بانکها بویژه تازه تاسیس و حتی بانک قرض الحسنه رسالت،موسسه مهر میهن و سایر موسسات مالی و اعتباری نمی کند.
مگر نظارت و ادغام و انحلال تنها برای بانکها تابلو دار و مجوز دار است؟چرا باید این چنین موسسات و بانکها با سوءاستفاده از قوانین و سادگی مردم نقدینگی خود را افزایش و در جاهایی چون شرکتهای ساختمانی،هواپیمایی و غیره سرمایه گذاری کنند؟اما برای اعطای وام ناقابل دو تا چهار میلیون تومان ضامن رسمی و چک و سپرده طلب کنند؟

 

*علی طالب زاده

RSS
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

تا این لحظه ۲نظر ثبت شده
  1. مریم:

    من از موسسه مولی الموحدین تقاضای وام کردم ششماه پولم خوابید تا سر موعد دادن وام باید ۲ تا ضامن با شرایط خاص معرفی می کردم که متاسفانه ضامن جور نشد .یه سپرده داشتم گذاشته بودمش تو سود بلند مدت که بتونم رفع بعضی از احتیاجاتم رو بکنم و دوبرابر مبلغ وام خواسته شده بود همونو به عنوان ضامن قرار دادندو تازه مبلغ زیادی هم از اصل وام کردند به عنوان کارمزد در هر سال .و حالا باید این پول تا سه سال بخوابه تا وامم تادیه بشه.در حالی که سود سپرده ها رو بردند بالا به سود این سپرده اصلا دست نزدند.گفتند طبق سودهمون تاریخ تا آخر می مونه و ازم امضاهای سختی گرفتند و با همان سود گذاشتند بمونه که این واقعا ضرره.من حالا نمی تونم پولم را پس بگیرم یا بزارم بمونه .آخه این چه رسمیه.مگه این صندوق قرض الحسنه نیست؟حدود یکسال گذشته من هر وقت خواستم سپردم رو طبق روزشمار قرار بدم گفتند خلاف قانونه .. این قانونه که با تورم نتونیم سود سرمایمون رو رشد بدیم؟این چه قانونیه این گه یه جور رباست .اصلا اسلامی نیست سرمایه من مسدود شده. من چگار باید بگنم

  2. رضا:

    احتمالا به نویسنده این مطلب وام داده نشده که این چنین مطلبی رو نوشته وگر نه اگر مهرمیهن تخلف داشت بانک مرکزی خودش اعلام می کرد ولی تا امروز چیزی اعلام نکرده پس ………..

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.