تخلیه حساب بیش از ۱۰۰ نفر در مقابل خودپردازهای غیرنقدی/ ۴ نفر دستگیر شدند

رییس پلیس فتای تهران بزرگ از انهدام باندی چهار نفره که اقدام به خالی کردن حساب بیش از ۱۰۰ نفر از مراجعه‌کنندگان به دستگاه‌های خودپرداز غیرنقدی کرده بودند، خبر داد.

تخلیه حساب بیش از ۱۰۰ نفر در مقابل خودپردازهای غیرنقدی/ ۴ نفر دستگیر شدند

به گزارش ممتاز نیوز، سرهنگ داود معظمی گودرزی درباره جزئیات این خبر گفت: از مدتی قبل شماری از شهروندان به پلیس فتای تهران بزرگ مراجعه و در اظهاراتی مشابه اعلام کردند که مبالغی به‌طور غیرمجاز از حساب آنان برداشت شده است. در همین راستا نیز تیمی ویژه از ماموران پلیس فتا رسیدگی به موضوع را دستورکار خود قرار دادند و با توجه به اینکه شیوه و نوع اقدام مجرمانه در تمام پرونده‌ها مشابه بود، این ظن نیز تقویت شد که احتمالا تمامی این اقدامات از سوی یک نفر یا اعضای یک باند انجام شده است.  

وی با اشاره به انجام تحقیقات تکمیلی از مالباختگان گفت: در تحقیقات ماموران مشخص شد همه شکات پس از استفاده از پایانه‌های خودپرداز غیرنقدی در نقاط مختلف تهران مورد کلاهبرداری قرار گرفته‌اند. همین اطلاعات نیز تحقیقات ماموران را وارد فاز جدیدی کرد.

گودرزی ادامه داد: رسیدگی به این پرونده ادامه داشت تا اینکه ماموران پلیس فتا در جریان تحقیقات خود متوجه شدند مجرمان با پرسه‌زنی در نزدیکی پایانه‌های خودپرداز غیرنقدی اقدام به شناسایی افرادی کرده‌اند که آشنایی زیادی با نحوه کار با این دستگاه‌ها نداشتند. این افراد پس از آنکه مالباختگان کارت بانکی خود را در دستگاه کشیدند به آنها نزدیک شده و با پوشش دلسوزی و کمک ادعا می‌کردند که دستگاه خراب است و باید از دستگاه دیگری استفاده کنند. در واقع بخشی از این اقدام نیز ناشی از نواقص امنیتی برخی از این دستگاه‌ها بود.

رییس پلیس فتای تهران بزرگ با بیان اینکه همزمان با تحقیقات برای دستگیری این افراد، مکاتبه با نهادهای مربوطه برای رفع نواقص امنیتی این دستگاه‌ها نیز انجام شد، گفت: در واقع مجرمان با سوءاستفاده از ضعف امنیتی نرم افزاری این دستگاه‌های خودپرداز غیرنقدی وارد عمل شده و پس از آنکه شکات با تصور خراب بودن دستگاه از آن فاصله می‌گرفتند، این افراد به دستگاه مراجعه کرده و تمام موجودی حساب بانکی آنان را سرقت کرده و به کارتی دیگر منتقل می‌کردند.  

وی با بیان اینکه سرانجام با تحقیقات انجام شده محل اختفای این افراد در یکی از مناطق حاشیه‌ای شهر تهران مورد شناسایی قرار گرفت، اظهارکرد: هماهنگی لازم با مقام قضایی انجام شده و چهار متهم در عملیاتی پلیس دستگیر و به مقر پلیس فتای تهران بزرگ منتقل شدند 

معظمی گودرزی با اشاره به انجام بازجویی از متهمان دستگیر شده، گفت: این افراد گرچه تلاش داشتند خود را بی اطلاع از موضوع نشان دهند اما پس از مشاهده ادله دیجیتال، تصاویر به دست آمده از دوربین‌های مداربسته و نیز مواجهه با برخی از شکات ناگزیر به جرم خود اعتراف کردند و گفتند که در پوشش کمک به افرادی که کار با دستگاه را بلد نبودند، به آنان نزدیک شده و زمانی که فرد با تصور خراب بودن دستگاه از آن فاصله می‌گرفت این افراد اقدام به خالی کردن حساب وی کرده‌اند.

رییس پلیس فتای تهران بزرگ با بیان اینکه تاکنون بیش از ۱۰۰ شاکی در این پرونده به پلیس فتا تهران بزرگ مراجعه و شکایت خود از این افراد را ثبت کرده‌اند، گفت: باتوجه به پیگیری روال قانونی پرونده تعداد شکات نیز در حال افزایش است و از چندین استان همجوار نیز به شکات پرونده اضافه شده است، از این رو تحقیقات و پیگیری‌ها همچنان در حال انجام است.

وی افزود: اگر افرادی با این شیوه و شگرد مورد سرقت قرار گرفته‌اند، لازم است برای تشکیل پرونده و شناسایی مجرمان به پلیس فتای تهران بزرگ مراجعه کنند.

معظمی گودرزی به شهروندان توصیه کرد: در زمان استفاده از دستگاه های خودپرداز نقدی و غیرنقدی حتما ملزومات امنیتی را رعایت کرده و پس از پایان کار حتما گزینه خروج را انتخاب کرده و از خارج شدن از حساب بانکی خود اطمینان حاصل کنند. همچنین در صورتی که آگاهی کافی برای استفاده از دستگاه‌های خودپرداز غیرنقد را ندارند به هیچ عنوان از افراد ناشناس درخواست کمک نکرده و به افراد غریبه‌ اعتماد نکنند.

وی درباره رفع نقص امنیتی در دستگاه‌های خودپرداز غیرنقدی نیز گفت: در این خصوص رایزنی‌ها و پیگیری‌های لازم از سوی پلیس فتا انجام شد و خوشبختانه نواقص امنیتی بسیاری از این دستگاه‌ها رفع شده است. دیگر دستگاه‌ها نیز تا زمان رفع نواقص خود اجازه فعالیت ندارند.

انتهای پیام/

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.