تداخل دارو با غذا را جدی بگیرید

اگر دو داروی متفاوت را با هم بخورید و یا دارو را با غذا ، مصرف نمایید ممکن است اثرات متفاوتی در مقایسه با هنگامی که یک دارو را به تنهایی می خورید در شما بوجود آورد. .

به گزارش بی باک به نقل از خبرنگار کلینیک باشگاه خبرنگاران؛ تداخل غذا و دارو زمانی اتفاق می افتد که غذایی که شما می خورید بر روی دارویی که خوردید اثر کرده و دارو نمی تواند اثر مورد نظر را داشته باشد.

غالب اوقات بیش از یک دارو برای درمان سرطان یا فشار خون تجویز می شود . اما تداخل های ناخواسته و زیانبار نیز وجود دارند.
این تداخل ها نه تنها بین داروهای تجویزی ، بلکه بین داروهای بدون نسخه نیز ممکن است بروز کنند . بنابراین بهتر است هشدارهای روی برچسب دارو را بخوانید و اگر دارویی  را مصرف می کنید پزشک را در جریان بگذارید .

فرآورده های دارویی با افزایش یا کاهش دسترسى به ترکیبات مغذى موجود در مواد غذایی و یا با استفاده از سموم موجود در برخی غذاها که معمولاً نادیده گرفته مى‌شوند، ارزش های خوراکی را تحت تاثیر قرار می دهند.

مصرف همزمان دارو و غذا در بعضی از موارد باعث تغییر در اثر دارو می گردد .در این موارد معمولاً نیاز به تعویض دارو یا نوع تغذیه نمی باشد اما تغییر زمان مصرف دارو حائز اهمیت است .

خوشبختانه بسیاری از تداخلات دارویی خطرناک نیستند . بهترین راه برای حفظ سلامتی بیمار در مقابل تداخلات دارویی دانستن نکاتی از قبیل : چگونگی مصرف دارو و چگونگی عملکرد داروها ( نسخه ای , بدون نسخه ) می باشد.

نکته: کلیه اطلاعاتی را  که در رابطه با داروها ( بروشور ) می باشد بطور کامل  مطالعه فرمائید و در صورت بروز مشکل با پزشک یا داروساز مشورت نمایند.
 از پزشک خود در رابطه با داروهای تجویز شده ( نسخه ) سوال نماید و از داروساز دررابطه با مصرف همزمان غذاوداروهای نسخه ای یا داروهای غیر نسخه ای (OTC ) سوال نماید.


ممتازنیوز/momtaznews.com

تا این لحظه ۱نظر ثبت شده
  1. farideh.eradati:

    تداخل دارویی با تخم کتان تیروکسین و استاواتین ۱۰ و پراپرانول ۲۰ واسنترا ۲۵ وکلسیم وmy pelas 1 عدد در روز و یک قاشق غذا خوری از تخم کتان بدون خورد کردن با یک لیوان اب شب قبل از خواب میخورم ندارد

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.