تداوم تنش ها بین فیلیپین و چین در دریای جنوبی

به گزارش ایرنا به نقل از رسانه های محلی، ارتش فیلیپین روز جمعه با اشاره به حضور کشتی های چین در این منطقه، این اقدام را نوعی توهین تلقی کرده و آن را باعث افزایش تنش جاری میان دو کشور دانسته است.

بر اساس این گزارش، چهار کشتی گشت ساحلی چینی به همراه ۱۰ قایق ماهیگیری این کشور در منطقه شوآل لنگر انداخته اند و در حال صید مرجان و صدف هستند که بر اساس قوانین فیلیپین صید آنها ممنوع است.

فیلیپین اعلام کرده است این بزرگترین حضور کشتی های چینی در این منطقه در پی آغاز دوباره مناقشه دو کشور در یک ماه گذشته بوده است .

لوئل اگوس فرمانده منطقه شمالی ارتش فیلیپین گفت: این اقدام چین اوضاع را بدتر خواهد کرد.

وی با اشاره به ضعف نظامی فیلیپین در برابر چین گفت: فیلیپین تنها دو کشتی گارد ساحلی دارد که هیچ اقدامی نمی توانند در برابر ماهیگیران چینی انجام دهند.

سخنگوی رییس جمهوری فیلیپین نیز گفت که کشورش در برابر افزایش حضور چین در منطقه مورد مناقشه خویشتنداری نشان خواهد داد و امیدوار است تنش میان دو کشور افزایش نیابد.

افزایش حضور کشتی های چینی در منطقه مورد مناقشه دریای جنوب چین نوعی قدرت نمایی از سوی چین در منطقه ای است که اختلافات مرزهای آبی میان کشورها هراز گاهی ادعاهایی را از سوی هر یک از طرف ها به دنبال دارد.

اختلافات مرزی چین و فیلیپین هر از چندی با بروز مناقشه های کوچکی در دریای جنوب چین و یا اظهارات تحریک کننده مقامات هر یک از دو طرف سرباز می کند.

تنش اخیر بین دو کشور زمانی روی داد که دو کشتی گشت ساحلی چینی مانع از عملیات ناو جنگی فیلیپینی برای دستگیری ماهیگیران چینی در آب های مورد مناقشه در دریای جنوب چین شدند.فیلیپین مدعی بود این ماهیگیران به آبهای قلمروی این کشور وارد شدند اما چین که دریای جنوب چین را جزو قلمرو خود می داند با رد این ادعا و اولتیماتوم به فیلیپین نشان داد که بر سر موضوع حق حاکمیت خود بر این آبها کاملا جدی است.

اگرچه دو طرف تلاش کردند تا مانع از بالاگرفتن بیشتر تنش شوند اما رویارویی اخیر یکی از مهمترین برخوردهای اخیر چین و فیلیپین بوده است که می تواند آتش اختلافات دو کشور را شعله ور کند.

فیلیپین خواستار حمایت اعضای اتحادیه آ.سه.آن و دولت آمریکا از خود در این مناقشه است. سران آ.سه.آن نیز در نشست اخیر خود در کامبوج نسبت به گسترش اختلافات در خصوص دریای چین جنوبی ابراز نگرانی کرده و خواستار حل و فصل مسایل موجود با چین شده بودند. آسه آن با توجه به روابط اقتصادی گسترده با چین همواره در اتخاذ موضع در این باره جانب احتیاط را رعایت کرده و تلاش کرده است تا برادر بزرگتر ، چین را از خود نرنجاند.

دولت آمریکا نیز مناقشه دریای جنوب چین را بهانه ای برای حضور و مداخله بیشتر در منطقه شرق آسیا می داند اما چین با شدت با هرگونه مداخله خارجی در این مناقشه مخالف است و خواستار گفت و گوهای درون منطقه ای برای حل اختلافات درباره این دریا است.

آساق**۳۳۵ ** ۱۵۷۴

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۱۱۱۵۵۶


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.