تداوم سودجویی در بازار کامپیوتر

با وجود کاهش نرخ دلار به رقمی حدود یک هزار و ۷۰۰ تومان قیمت‌ها در بازار کامپیوتر تغییری نکرده است.
به گفته فعالان بازار، تغییرات سریع قیمت دلار نمی‌تواند به طور سریع روی قیمت کالاها در بازار تاثیر بگذارد و باعث کاهش قیمت‌ها در بازار شود. آنها می‌گویند، تعدادی از افراد به محض بروز تغییرات قیمت دلار به بازار مراجعه می‌کنند و انتظار دارند شاهد کاهش قیمت‌ها باشند. اما این انتظاری غیرمنطقی است؛ چرا که اعتمادی به روند قیمت دلار نیست و ممکن است روز بعد قیمت‌ها افزایش یابد.
به گزارش دنیای اقتصاد در رابطه با این موضوع گفت‌وگویی با سالاری یکی از فعالان بازار کامپیوتر داشتیم که می‌خوانید:
شنیده می‌شود میزان مراجعه به بازار کامپیوتر بیش از قبل شده است. درست است؟
بله. متاسفانه هرگاه با کاهش نرخ ارز مواجه می‌شویم، گروه‌های مختلف خریدار به امید ارزان شدن قیمت‌ها به بازار مراجعه می‌کنند، ولی وقتی می‌بینند که قیمت‌ها تغییری نکرده است از خرید منصرف می‌شوند.
چطور است زمانی که نرخ دلار یک شبه افزایش می‌یابد قیمت‌ها بالا می‌رود ولی زمانی که نرخ دلار کاهش می‌یابد کالاها ارزان نمی‌شوند؟
ما به طور کلی قیمت‌ها را به دلار محاسبه می‌کنیم. خریدار به بازار مراجعه می‌کند و مدل مورد نظر را انتخاب می‌کند و ما نرخ را به دلار اعلام می‌کنیم.
اینطور که شما می‌گویید باید طی روز گذشته در بازار شاهد کاهش قیمت‌ها باشیم.
بله. اما ما مشکلات دیگری در بازار داریم و سعی می‌کنیم بیگدار به آب نزنیم. ما نمی‌توانیم کالایی که با دلار گران وارد بازار کرده‌ایم حالا با دلار ارزان بفروشیم.
پس قیمت کالاها را هنگام افزایش نرخ ارز به دلار محاسبه می‌کنید. درست است.
گروهی از فعالان بازار هنگامی که موجودی کالایی کاهش یابد و قیمت دلار هم افزایش یابد، این کار را می‌کنند. اما اکثریت بازار یک قیمت خاص را روی کالا می‌گذارند و هنگام تغییرات نرخ ارز با آینده‌نگری در مورد تغییر قیمت کالاها تصمیم می‌گیرند.

iTanalyze.ir

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.