تداوم گرانی همه اقلام به جز تخم‌مرغ

گزارش هفتگی متوسط قیمت خرده فروشی برخی از مواد خوراکی در تهران توسط بانک مرکزی در هفته منتهی به ۱۹ خرداد ماه منتشر شد. طبق این گزارش همه اقلام به جز تخم‌مرغ طی این هفته در مقایسه با هفته مشابه سال قبل افزایش قیمت داشته‌اند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، طی این هفته بیشترین افزایش قیمت مربوط به سبزی‌های برگی و گوجه سبز به ترتیب با ۱۴۳ و ۱۰۷ درصد رشد نسبت به هفته مشابه سال قبل است.

در هفته منتهی به ۱۹ خرداد ماه امسال در مقایسه با هفته پیش از آن از ۱۱ گروه اقلامی پنج گروه تخم‌مرغ، برنج، حبوب ، گوشت مرغ و چای افزایش قیمت و سه گروه میوه‌های تازه، سبزی‌های تازه و گوشت قرمز کاهش قیمت داشتند. سه گروه لبنیات، قندوشکر و روغن نباتی هم طی این همان قیمت هفته قبل از آن را داشته اند.

همچنین مقایسه قیمت اقلام در هفته منتهی به ۱۹ خرداد ماه با هفته مشابه ماه قبل نشان می‌دهد که از ۱۱ گروه اقلامی شش گروه تخم‌مرغ، برنج، حبوب، گوشت مرغ، قندوشکر و چای افزایش قیمت و چهار گروه لبنیات، میوه‌های تازه، سبزی‌های تازه و گوشت قرمز کاهش قیمت داشته‌اند.

بر این اساس مقایسه قیمت اقلام طی هفته منتهی به ۱۹ خرداد ماه در مقایسه با هفته مشابه سال قبل نشان می دهد که همه اقلام به جز تخم‌مرغ افزایش قیمت داشته‌اند.

جزییات قیمت‌ها

در هفته مورد گزارش، در گروه لبنیات قیمت کره پاستوریزه اندکی افزایش یافت و بهای سایر اقلام این گروه ثابت بود. قیمت تخم مرغ افزایش جزیی داشت وشانه‌ای ۳۵۰۰۰ الی ۴۵۰۰۰ ریال فروش می‌رفت. در گروه برنج، بهای برنج وارداتی غیر تایلندی بدون تغییر بود. قیمت برنج داخله درجه یک و درجه دو افزایش یافت. در گروه حبوب، بهای عدس نسبت به هفته قبل اندکی کاهش ولی قیمت سایر اقلام این گروه افزایش داشت.

در هفته مورد بررسی در میادین زیر نظر شهرداری تهران سیب قرمز و زرد تخم لبنان وانگور عرضه نمی‌شد و گیلاس عرضه کمی داشت ولی سایر اقلام امیوه وسبزی تازه که تعدادی از آن‌ها از نظر کیفی در سطح پایینی قرار داشتند، به نرخ مصوب سازمان میادین میوه و تره‌بار عرضه می‌شد. میوه فروشی‌های سطح شهر اقلام مرغوب میوه و سبزی تازه را عرضه می‌کردند که در گروه میوه‌های تازه بهای سیب قرمز و زرد تخم لبنان افزایش ولی قیمت سایر اقلام این گروه کاهش یافت. در گروه سبزی‌های تازه بهای بادنجان و پیاز افزایش ولی قیمت سایر اقلام این گروه کاهش داشت.

در این هفته بهای گوشت گوسفند و گوشت تازه گاو و گوساله کاهش جزیی ولی قیمت گوشت مرغ افزایش یافت.

در هفته مورد بررسی، بهای شکر، چای خارجی و روغن نباتی مایع اندکی افزایش داشت. قیمت قند و روغن نباتی جامد ثابت بود.

لبنیات و تخم مرغ

در هفته مورد گزارش، در گروه لبنیات قیمت کره پاستوریزه معادل ۰٫۴ درصد افزایش داشت. بهای سایر اقلام این گروه ثابت بود قیمت تخم مرغ معادل ۰٫۹ درصد افزایش یافت.

برنج و حبوب

در هفته مورد بررسی، در گروه برنج بهای برنج وارداتی غیر تایلندی بدون تغییر بود. قیمت برنج داخله درجه یک و درجه دو به ترتیب معادل ۱٫۶ درصد و ۰٫۲ درصد افزایش داشت. در گروه حبوب بهای عدس معادل ۰٫۳ درصد کاهش ولی قیمت سایر اقالم این گروه بین ۰٫۴ درصد تا ۱٫۱ درصد افزایش یافت.

میوه‌ها و سبزی‌های تازه

در هفته مورد گزارش در گروه میوه‌های تازه بهای سیب قرمز و زرد تخم لبنان به ترتیب معادل ۱۸٫۲ درصد و ۶٫۳ درصد افزایش ولی قیمت سایر اقلام این گروه بین ۳٫۱ درصد تا ۱۲ درصد کاهش داشت. در گروه سبزی‌های تازه بهای بادنجان معادل ۰٫۴ درصد و پیاز ۱٫۴ درصد افزایش ولی قیمت سایر اقلام این گروه بین ۰٫۳ تا ۷٫۶ درصد کاهش یافت.

گوشت قرمز و گوشت مرغ

در هفته مورد بررسی، بهای گوشت گوسفند معادل ۰٫۴ درصد و گوشت تازه گاو وگوساله ۰٫۶ درصد کاهش ولی قیمت گوشت مرغ ۲٫۲ درصد افزایش داشت.

قند، شکر، چای و روغن نباتی

در هفته مورد گزارش، بهای شکر، چای خارجی و روغن نباتی مایع هر یک معادل ۰٫۱ درصد افزایش یافت قیمت قند و روغن نباتی جامد ثابت بود.

بیشترین افزایش و کاهش‌ها

بر این اساس بیشترین افزایش در هفته منتهی به ۱۹ خرداد ماه نسبت به هفته قبل از آن مربوط به سیب قرمز با ۱۸ درصد رشد و بیشترین کاهش مربوط به گوجه سبز با ۱۲درصد کاهش بوده است.

براین اساس در مقایسه قیمت اقلام طی هفته ۱۹ خرداد ماه نسبت به هفته مشابه ماه قبل بیشترین کاهش مربوط به گوجه فرنگی با ۵۹ درصد کاهش بوده است.

بیشترین افزایش قیمت در این بخش مربوط به سیب قرمز با ۶۲ درصد افزایش قیمت بوده است.

همچنین در بخش مقایسه قیمت اقلام طی هفته ۱۹ خرداد ماه با هفته مشابه سال قبل بیشترین افزایش قیمت مربوط به سبزی‌های برگی با ۱۴۳ درصد رشد و گوجه سبز با ۱۰۷ درصد رشد قیمت بوده است.

همچنین بیشترین کاهش قیمت در این مقایسه مربوط به تخم‌مرغ با ۲۸ درصد کاهش بوده است.


۵۹۸٫ir

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.