تدوین آیین نامه شناسایی نخبگان مقیم خارج/ میزان خروج نخبگان از کشور

دکتر سعید سهراب پور در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به موضوعات مطرح شده در جلسه دیدار جمعی از محققان، پژوهشگران، متخصصان و نوآوران در عرصه علم و فناوری و مسئولان شرکتهای دانش بنیان و پارک های علم و فناوری با رهبر معظم انقلاب اسلامی افزود: در این جلسه نکات مهمی از سوی مقام معظم رهبری مطرح شد که از جمله آنها ایجاد جاذبه برای نخبگان کشور بود.

قائم مقام بنیاد ملی نخبگان با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری، اظهار داشت: در این جلسه مقام معظم رهبری فرمودند که دیگران جاذبه هایی را برای نخبگان ایجاد می کنند در این راستا ما نیز باید برنامه هایی را برای جذب نخبگان داشته باشیم.
 

وی با اشاره به برنامه های معاونت علمی برای جذب نخبگان و استعدادهای برتر کشور، خاطرنشان کرد: یکی از برنامه هایی که اجرایی شده ایجاد بنیاد ملی نخبگان بود که این برنامه نیز یکی از ابتکارات مقام رهبری بوده است.
 

جاذبه های بنیاد برای افزایش ماندگاری نخبگان در کشور 

 

سهراب پور شناسایی، حمایت و جذب نخبگان را از ماموریت های اصلی بنیاد ملی نخبگان نام برد و ادامه داد: در این راستا برنامه هایی در دستور کار قرار گرفت تا نخبگان کشور را بر اساس آیین نامه های بنیاد ملی نخبگان جذب کنیم.
 

وی افراد تحت پوشش این بنیاد را شامل نفرات برتر آزمون سراسری، برندگان مدالهای المپیاد، دانشجویان برتر دانشگاه ها که دارای مقالات و فعالیت های علمی هستند، دانست و اضافه کرد: افراد تحت پوشش بنیاد ملی نخبگان در سطوح یک تا ۳ قرار می گیرند و هر کدام از آنها از امتیازات و تسهیلات بنیاد بهره مند می شوند.
 

سهراب پور با اشاره به تسهیلات بنیاد ملی نخبگان، خاطر نشان کرد: کمک هزینه ماهیانه، معافیت از خدمت سربازی در صورت اجرای پروژه تحقیقاتی، مسافرتهای علمی برای ارائه مقالات علمی، وام مسکن و ودیعه اجاره مسکن برای متاهلین، پرداخت حقوق به نخبگانی که در شرکتهای دانش بنیان استخدام می شود به مدت ۲ سال، اعطای گرنت پژوهشی به استادیاران جوان گرنت تحقیقاتی اعطا می شود، از جمله تسهیلات بنیاد ملی نخبگان است که برای جذب نخبگان در نظر گرفته شد.
 

وی بخش دیگر تسهیلات را برای دانشجویان دوره های پسا دکتری دانست و یادآور شد: در صورتی که استعدادهای برتر به عنوان پسا دکتری در یک دانشگاهی مشغول به فعالیت شوند، حقوق آنها به مدت ۲ سال از سوی بنیاد پرداخت خواهد شد.
 

میزان خروج نخبگان از کشور

سهراب پور با تاکید بر اینکه این تسهیلات در راستای ماندگاری نخبگان در کشور اعطا می شود، یادآور شد: بر اساس آمارهای ارائه شده میزان خروج نخبگان از کشور نسبت به دوره های قبل هر چند که به صفر نرسیده ولی کمتر شده است.
 

وی در این باره توضیح داد: در یک طرح مطالعاتی نخبگان و استعدادهای برتر به لحاظ زمانی به ۳ گروه تقسیم کردیم. دسته اول تا سال ۸۱، گروه دوم از سال ۸۱ تا ۸۶ و گروه سوم از ۸۶ تقسیم بندی شدند.
 

قائم مقام بنیاد ملی نخبگان با اشاره به نتایج استخراج شده از این مطالعات، ادامه داد: آمارهای به دست آمده از تحقیقات نشان می دهند که گروه سوم هنوز در حال تحصیل هستند و در داخل کشور هستند ولی گروه دوم که شامل دانشجویان از سال ۸۱ تا ۸۶ هستند، نسبت به گروه اول که از بدو آمارگیری تا سال ۸۱ را شامل می شوند، کمتر شده است.
 

شناسایی نخبگان در انتظار نهایی شدن آیین نامه بنیاد

وی همچنین به بیان اقدامات بنیاد در زمینه شناسایی نخبگان خارج از کشور پرداخت و اظهار داشت: در این راستا اقداماتی صورت گرفته است و ایمیل هایی برای جذب این نخبگان در حال ارسال شدن است.
 

سهراب پور تدوین آیین نامه ای در این زمینه را از برنامه ها در این زمینه ذکر کرد و گفت: این آیین نامه نهایی و به هیات امنا ارسال شده است که در صورت تصویب در هیات امنا تبدیل به قانون خواهد شد.


تجاری سازی و حمایت از سرمایه گذاری ریسک پذیر

قائم مقام بنیاد ملی نخبگان حمایت از تجاری سازی محصولات دانش محور و سرمایه ریسک پذیر را از دیگر موارد مطرح شده در این دیدار عنوان کرد و یادآور شد:  شرکتهای دانش بنیان با ۲ مشکل اساسی شامل سرمایه و بازاریابی محصولات دانش بنیان مواجه هستند.
 

وی با بیان اینکه در این زمینه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تحت شرایط تسهیلاتی در اختیار شرکتهای دانش بنیان قرار می دهد، اضافه کرد: محققانی که ایده خود را تبدیل به محصول می کنند، نیاز است تا این محصولات به بازارهای ملی و بین المللی راه یابند که این امر نیازمند تخصص است تا بتوانند علی رغم شرایط کنونی دنیا بتوانند محصولات خود را به بازارها عرضه کنند.


MehrNews Rss Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.