تدوین تفاهمنامه جدید منطقه‌ای برای مدیریت گرد و غبار

معاون آبخیزداری، مراتع و امور بیابان سازمان منابع طبیعی با بیان اینکه معاهدات دوجانبه از سال ۲۰۰۶ وجود داشته است ولی نمی‌توان به آن امیدوار بود، گفت:در معاهدات چند جانبه کشورها تعهد بیشتری نسبت به وظایف خود دارند.

تدوین تفاهمنامه جدید منطقه‌ای برای مدیریت گرد و غبار

به گزارش ممتاز نیوز، با توجه به خیزش گرد و خاک‌های شدید با منشا خارجی در ایران،علی سلاجقه و مسعود منصور در راس یک هیات فنی و کارشناسی از وزارتخانه‌های جهاد کشاورزی، راه و شهرسازی، نیرو و امور خارجه با هدف بررسی راهکارهای موثر و فوری در مهار ریزگردها روز (۷ خرداد) به عراق سفر کردند.

پرویز گرشاسبی با بیان اینکه به علت گرد و غبارهای زیادی که در فصل بهار با منشا خارجی رخ داد به دستور رئیس جمهوری و سرپرستی علی سلاجقه – رییس سازمان حفاظت محیط زیست- و همراهی مسعود منصور – رییس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری – و نمایندگانی از سازمان هواشناسی، وزارت نیرو و وزارت امور خارجه هیاتی به عراق و سوریه عزیمت کرده‌اند،اظهار کرد: این سفر با هدف ارائه راهکار و ایجاد تفاهم در غرب آسیا جهت برنامه ریزی برای کاهش ریزگردها انجام شده است. بدین منظور جمهوری اسلامی تفاهمنامه جدیدی را برای همکاری‌های منطقه‌ای تهیه و به کشورهای منطقه‌ای ارائه کرده است که ۲۴ تیرماه وزرای محیط زیست و خارجه در تهران اجلاس خواهند داشت. آشنایی وزرا با قطعنامه منطقه‌ای و پذیرش آن از اهداف این جلاس است.

معاون آبخیزداری، مراتع و امور بیابان سازمان منابع طبیعی در پاسخ به این پرسش ایسنا که چه میزان امکان اجرایی معاهدات وجود دارد؟ اظهار کرد:عملیاتی شدن معاهدات به‌طور کامل به دو طرف بستگی دارد. معاهدات دوجانبه از سال ۲۰۰۶ وجود داشته است اما چندان نمی‌توان به آن‌ها امیدوار بود.

وی ادامه داد: اجرای معاهدات چند کشوری می تواند بهتر باشد و اصولا چند کشور تعهد بیشتری به وظایفشان دارند. به‌طور قطع تعهدات دوجانبه هم صورت گرفته است اما تعهدات چند جانبه می‌توانند موثرتر باشند.

معاون آبخیزداری، مراتع و امور بیابان سازمان منابع طبیعی با بیان اینکه در مسئله پذیرش این موضوع که این کشورها منشا گرد و غبار هستند ابتدا مقاومت صورت می گیرد، گفت: برای پذیرش این موضوع باید از داده‌های جهانی و مدل‌هایی که گرد و غبار را پایش می‌کنند و میزان و منشا آن را تشخیص می‌دهند، استفاده کنیم. با این روش دیگر تصور نمی‌کنند که این موضوع منحصر به ایران است بلکه منشا خارجی دارد و مربوط به همه جهان است.

گرشاسبی در پایان تصریح کرد: در این مسیر مشکل موجود این است که علاوه بر دیدار با مقامات رده‌بالای کشورها، به کارشناسان نیز اطلاعات کافی داده شود چراکه برخی از آنان هنوز درباره موضوع گرد و غبار و تبعات آن توجیه نیستند. اگر توجیه کارشناسان انجام و نشست‌های آموزشی برگزار و کارگاه تشکیل شود،کارشناسان می‌توانند دولت‌های خود را متقاعد کنند که این کشورها منشا گرد و غبار هستند و با ارایه راهکارها در تصمیم گیری‌های دولت خود در این زمینه تاثیرات مثبت بگذارند.

انتهای پیام/

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.