تدوین قانون اساسی تازه، شرط طالبان افغانستان برای صلح

۴ م دیماه ،

گروه طالبان افغانستان در بیانیه‌ای تدوین قانون اساسی تازه را به عنوان پیش‌شرطی به منظور پیوستن به فرایند صلح در افغانستان خواستار شده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری آسیا، گروه طالبان در بیانیه‌ای گفت که قانون اساسی کنونی افغانستان برای این گروه ارزشی ندارد چرا که تحت سایه بمب‌افکن‌های مهاجمان نوشته شده است.

این گروه تاکید کرد که کشور افغانستان نیاز به یک قانون اساسی مبتنی بر اصول اسلام، منفعت ملی، دستاوردهای تاریخی و عدالت اجتماعی دارد.

روز پنج‌شنبه شهاب‌الدین دلاور و نعیم وردک، دو نماینده بلندپایه طالبان به منظور مذاکره دو روزه با مقام‌های دولت افغانستان در فرانسه دیدار کردند. دیپلمات‌ها امیدوارند این مذاکرات سبب تقویت روابط میان گروه‌ها در افغانستان شود.

این برای اولین بار از زمان حمله آمریکا به افغانستان در سال ۲۰۰۱ است که نمایندگان بلندپایه طالبان با مقامات دولت این کشور و دیگر گروه‌های مخالف به منظور بحث دربارهٔ آینده کشور دیدار می‌کنند.

سازمان‌دهی نشست اخیر را بنیاد پژوهش راهبردی فرانسه بر عهده داشته و این نشست در محلی در نزدیکی شهر پاریس برگزار شده است.

این مذاکرات همزمان با افزایش تلاش‌ها به منظور کشاندن طالبان و دیگر مخالفان دولت حامد کرزای، رئیس‌جمهوری افغانستان به مذاکرات در خصوص اینکه افغانستان چطور پس از سال ۲۰۲۲ اداره شود برگزار می‌شود.

تا به امروز طالبان به سبب آنکه دولت افغانستان را آلت دست آمریکا عنوان می‌کرد از مذاکره با آن سر باز می‌زد. در ماه مارس مذاکرات نمایندگان این گروه با مقامات آمریکایی به حالت تعلیق درآمد.

انتهای پیام


ایسنا
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.