تذکر رهبر انقلاب ناظر بر رد بی‌تفاوتی شاعران در مسایل روز بود

ناصر فیض در گفتگو با خبرنگار مهر، از حضور خود در جمع شاعران و دیدار با مقام معظم رهبری یاد کرد و گفت: وقتی ذوق و هنر از طرف خدا به یک نفر داده می‌شود و او تعیین شده تا با دیگران متفاوت باشد، رهبری توقع دارند که آن فرد در راهی از آن استفاده کند که به کاری آید و در دنیا و آخرت خود و جامعه‌اش اثرگذار باشد.

وی با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری بر مشخص شدن موضع شاعران خاطرنشان کرد: باید نوع نگاه یک شاعر به دنیا، پدیده‌های هستی و حق و باطل مشخص باشد. برای مثال باید روشن باشد که شاعران در مقابل انقلاب اسلامی که جنبشی مطابق با گفته‌های دین و قرآن بوده و یا در قبال حوادث اخیر سوریه و میانمار، چگونه روبرو می‌شوند و چه حرفی برای گفتن دارند؟

این شاعر ادامه داد: آیا حیف نیست که این ذوق، فقط برای شعر در خلوت گفتن استفاده شود؟ البته شعرسرایی تفننی هم جایگاه خود را دارد، اما آیا این برای یک هنرمند کافی است؟ البته ما شاعرانی داریم که از دوران انقلاب و دفاع مقدس تاکنون، همیشه همراه با انقلاب بوده و در مسیر قرار داشته‌اند و سرایش شعر آیینی و خلق اثر با تاثیرپذیری از جریان‌ها و اتفاقات روز را همیشه دنبال کرده‌اند.

ناصر فیض در کنار حجت‌الاسلام محمدزمانی در دیدار شب گذشته شاعران با رهبر انقلاب

فیض یادآوری کرد: تذکر مقام معظم رهبری بر لزوم ورود هر چه بیشتر شاعران به خلق اثر در حوزه مسایل روز، به خاطر این است که مقدار کمتری در این حوزه کار می‌شود. ایشان از شاعران انتظار دارند که وقتی اتفاقاتی مانند فتنه ۸۸ و یا کشتار مسلمانان در میانمار رخ می‌دهد، شاعران منتظر نتیجه آن نشوند و اثر خلق کنند. ایشان بیش از این، از شاعران توقع دارند. شاید نگرانی از کمرنگ شدن این حرکت‌ها باعث نگرانی و تذکر مقام معظم رهبری شده باشد.

وی از نقش موثر شاعران در مقاطع مختلف انقلاب اسلامی یاد و تصریح کرد: بیشتر صحبت مقام معظم رهبری، روی نگرانی از موضع نداشتن شاعر بود. اگر واقعاً در جامعه حق و باطلی وجود دارد، شاعر چرا باید بدون موضع باشد؟ اگر آدم‌های عادی روی پرده را می‌بینند و شاعر به خاطر ذوق و نگاه خاصش، پس پرده را بهتر می‌بیند، چرا نباید هیچ موضعی داشته باشد؟ به نظرم این تذکر به جا بود و قطعاً شاعران به این نکته‌ها توجه خواهند کرد.

تعدادی از استادان زبان و ادب فارسی و شاعران پیشکسوت و جوان شب گذشته، همزمان با سالروز ولادت کریم اهل بیت امام حسن مجتبی (ع) با مقام معظم رهبری دیدار کردند.


MehrNews Rss Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.