ترانس لومیناتور یا ژل داک ایرانی UV

ترانس لومیناتور

دستگاه ترانس لومیناتور قطعه استانداردی است که در آزمایشگاه های علوم زیستی برای تجسم DNA ها، RNA ها و پروتئین های هدف استفاده می شود. دستگاه ترانس لومیناتور یا ژل داک ایرانی با انتشار مقادیر زیادی از اشعه UV کار می کند. کاربرد اصلی این دستگاه تجسم DNA و پروتئین آگارز و ژل های پلی آکریل آمید پس از الکتروفورز است .

ترانس لومیناتور یا ژل داک ایرانی UV

ویژگی های دستگاه ترانس لومیناتور

مجهز به لامپ UV است  و شدت نور UV در طول فیلتر  یکنواخت است  .

ابعاد فیلتر این دستگاه ۲۰ × ۲۰ است .

طول موج‌ های این دستگاه ۲۵۴،  ۳۱۲ و ۳۶۵ نانومتر است .

بدنه آن از جنس استیل ضد زنگ و مقاوم است  .

مجهز به ۵ لامپ با طول موج پایین و ۶ لامپ با طول موج بالا است  .

نکاتی که باید هنگام کار با این دستگاه رعایت شود

این دستگاه ها میزان بالایی از اشعه ماورا بنفش را ساطع می کنند. اشعه ماورا بنفش جهش زا و سرطانی است ، می تواند باعث جهش شود (تابش اشعه ماورا بنفش مسئول تشکیل دیمرها در رشته های DNA است). کار بدون محافظت حتی برای چند دقیقه می تواند باعث آسیب شود ، بنابراین لازم است هنگام کار با این دستگاه از اقدامات احتیاطی ایمنی استفاده کنید. اثرات ناشی از کار با اشعه ماورا بنفش می تواند در یک دوره کوتاه مدت (فتوکراتیت و اریتم) یا یک دوره طولانی پس از مواجهه (سرطان پوست) رخ دهد .

ترانس لومیناتور یا ژل داک ایرانی UV

در استفاده از ژل داک موارد زیر را در نظر بگیرید

عینک: از عینک مناسب برای کار استفاده کنید. عینک های ایمنی مخصوص برای دامنه های مختلف UV موجود است .

محافظ صورت: علاوه بر عینک ایمنی یا عینک محافظ، باید از محافظ کامل صورت که جاذب اشعه ماورا بنفش است نیز استفاده شود (ممکن است عینک محافظت کافی برای صورت نداشته باشد). سوختگی شدید پوست می تواند در مدت زمان بسیار کمی اتفاق بیفتد، به خصوص در زیر چانه (که اغلب در معرض اشعه قرار می گیرد). محافظ صورت تنها محافظ مناسب هنگام کار با ترانس لومیناتورUV است.

دستکش: حداقل از دستکش های نیتریل، لاتکس یا پارچه ای کاملاً بافته شده استفاده کنید تا از مقادیر قابل توجهی از UV-A و UV-B که ممکن است به پوست منتقل شود جلوگیری کنند. دستکش باید از پرسنل در برابر اشعه ماورا بنفش و همچنین از خطر فعالیتی که انجام می شود محافظت کند .

روپوش آزمایشگاهی : از روپوش های آزمایشگاهی استفاده کنید که به طور ایمن تا ناحیه مچ و گردن پوشیده باشد و هیچ پوستی در معرض آسیب قرار نگیرد. توجه داشته باشید که سوختگی در مچ دست و گردن غیرمعمول نیست .

ترانس لومیناتور یا ژل داک ایرانی UV

هشدار

Trans illuminators منبعی از اشعه ماورا بنفش است که می تواند آسیب جدی به چشم و پوست محافظت نشده وارد کند. همه افراد در آزمایشگاه باید تمام پوست های در معرض اشعه را پوشش دهند. صورت و چشم ها باید با یک محافظ کامل صورت پوشانده شوند .

دستکش های لاستیکی سنگین باید پوشیده شوند. زیرا دستکش های آزمایشگاهی استاندارد برای محافظت از دست در برابر اشعه ماورا بنفش مناسب نیستند .

حداکثر زمان مجاز در روز برای قرار گرفتن در معرض اشعه برای پوست بدون پوشش کمتر از ۰٫۳ ثانیه است .

نتیجه

دستگاه ترانس لومیناتور یا ژل داک ایرانی UVدر بیوتکنولوژی برای تجسم اسید های نوکلئیک (DNA یا RNA) پس از الکتروفورز ژل و رنگ آمیزی اتیدیوم بروماید استفاده می شود. نمونه ها روی سطح دستگاه قرار می گیرند و توسط نور ماورا بنفش روشن می شوند. سطح شیشه ای شفاف، به نور اجازه می دهد تا ژل را روشن کند، اما کاربر نیز در معرض اشعه قرار می گیرد. برای کاهش خطر آسیب دیدگی، اکثر مدل ها مجهز به محافظی برای فیلتر کردن نور اضافی هستند تا پرسنل در معرض اشعه ماورا بنفش قرار نگیرند. اما برای مدل های قدیمی ژل داک، انواع مختلفی از سپرها را می توان برای محافظت متصل کرد. طول موج های استاندارد این دستگاه ۲۵۴ ، ۳۱۲ و ۳۶۵ نانومتر (nm) هستند .

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.