ترخیص تابلوی ۲۵۰ میلیون دلاری پولاک

جام جم آنلاین: تابلوی ۲۵۰ میلیون دلاری جکسون پولاک، ‌بعد از ۱۸ روز توقیف در گمرک ایران،‌ سرانجام به موزه هنرهای معاصر تهران بازگردانده شد.

به گزارش فارس، این اثر در جریان امانت‌سپاری آثار هنری از سوی موزه‌های معاصر تهران به موزه هنرهای مدرن ژاپن امانت داده شده بود که در بازگشت از این کشور،‌ گمرک فرودگاه امام خمینی(ره)،‌ با بهانه عدم پرداخت بدهی وزارت ارشاد به گمرک، این تابلو را به عنوان گرو نگه داشت و مانع ترخیص آن شد.

تابلوی پولاک در آخرین قیمت‌گذاری‌ها از سوی نماینده حراج کریستی ۲۵۰ میلیون دلار قیمت‌گذاری شده است و گران‌ترین اثر موزه هنرهای معاصر تهران محسوب می‌شود.

به دنبال رسانه‌ای شدن خبر توقیف این تابلو از سوی گمرک، مذاکراتی از سوی معاونت هنری وزارت ارشاد با گمرک انجام شد و سرانجام بعد از گذشت ۱۸ روز این تابلو از گمرک ترخیص شد و به گنجینه موزه هنرهای معاصر تهران بازگشت.

علی‌اصغر امیرنیا، سرپرست موقت مرکز هنرهای تجسمی وزارت ارشاد، روز سه‌شنبه (۹ خرداد) در مراسم رونمایی این تابلو گفت: متأسفانه مسوولان گمرک ایران به‌دلیل برداشتی که از موارد قانونی گمرک داشتند، احساس می‌کردند که می‌توانند مطالبات خود را از هر دستگاهی با استفاده از گرو نگه داشتن کالاهای مربوط به آن دستگاه، وصول کنند که در ماده ۷ و ۱۴ قانون گمرک،‌ این اجازه به گمرک داده شده است؛ البته قانون تبصره‌هایی را نیز دارد و در مواردی قابل اصلاح است، ‌بنابراین با توجه به ارزش مادی و معنوی آثار هنری، مذاکراتی انجام گرفت که مسوولان گمرک، ‌متوجه حساسیت و اهمیت این آثار هنری شدند و به این ترتیب منجر به ترخیص این اثر ارزشمند شد.


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.