“ترویج آموزش مجازی” فرصت خوب آموزش عالی برای دوران پساکرونا

عضو هیأت علمی دانشگاه خوارزمی عملکرد کلی آموزش عالی در دوران کرونا را مطلوب ارزیابی کرد و گفت: باید با حفظ شرایط و بکارگیری روش‌های نوین، برای بهبود فضای آموزش عالی در این دوران تلاش کنیم.

دکتر حامد داوری اردکانی در گفت‌وگو با ایسنا، ضمن قابل قبول دانستن عملکرد کلی آموزش عالی در دوران کرونا گفت: این شرایط ‌تنها مختص ایران نبوده، بلکه دنیا نیز در این دوران با مشکلاتی در حوزه آموزش مواجه بوده‌است. هرچند در این میان ضعف‌ها و نارضایتی‌هایی نیز از جانب ذی‌نفعان وجود دارد که به حق است، اما نمی‌توان تلاش‌ها و پیشرفت‌های به دست آمده در این حوزه خصوصاً از جانب دانشگاهها را انکار کرد.

وی ادامه داد: من از نزدیک شاهد بودم که در دانشگاه‌ها چه تلاش‌هایی انجام شد و چه پیشرفت‌هایی در زمینه آموزش الکترونیکی صورت گرفت. وی خاطر نشان کرد دانشگاه خوارزمی بر خلاف برخی از دانشگاهها فاقد زیرساخت و سابقه لازم در حوزه آموزش الکترونیکی بود، اما در کوتاه‌ترین زمان ممکن توانست زمینه لازم را فراهم کند و کل امور آموزشی و بسیاری از فعالیت‌های دیگر را در بستر مجازی انجام دهد. 

عضو هیأت علمی دانشگاه خوارزمی درباره مشکلات مهم آموزش عالی در این دوران گفت: مشکلات سراسری اینترنت و خصوصاً عدم دسترسی برخی شهرها و روستاها به اینترنت پر سرعت یکی از مشکلاتی است که حل آن اراده ملی می‌طلبد و تا این موضوع به طور ریشه‌ای حل نشود، آموزش عالی در بستر مجازی نمی‌تواند با حداکثر کارایی و اثربخشی انجام شود.

وی ادامه داد، مشکلات نوسانات سرعت اینترنت حتی در برخی شهرهای بزرگ هم مشکلاتی در آموزش مجازی ایجاد می‌کند.

وی از جمله مشکلات مهم دیگر را عدم دسترسی برخی از دانشجویان به لپ‌تاپ، تبلت و گوشی هوشمند دانست که با وجود رشد فزاینده قیمت این اقلام، تأمین آن برای دانشجویان نسبت به گذشته بسیار دشوارتر شده است.

داوری اردکانی نسبت به آینده آموزش الکترونیکی ابراز خوش‌بینی کرد و رواج گسترده ابزارهای آموزش الکترونیکی را فرصت خوبی برای آموزش عالی در کنار آموزش حضوری در دوران پساکرونا دانست.

وی خاطرنشان کرد: هنوز برای رسیدن به کیفیت و اثربخشی مطلوب در آموزش الکترونیکی راه زیادی پیش رو داریم.

عضو هیأت علمی دانشگاه خوارزمی در پایان تاکید کرد: لازم است در زمینه تولید محتوا و استفاده از ابزارهای نوین آموزشی از دانشگاههای برتر دنیا الگوبرداری کنیم و ضمن تقویت زیرساخت‌ها، حداکثر تلاش خود را در زمینه بهبود وضع موجود و ارتقای کیفیت آموزش عالی به کار ببندیم.

انتهای پیام

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.