تری‌گلیسیرید بالا، زنگ خطری برای بیماران قلبی

  عکس های جذاب امروز ارسال برای دوستان

این هفته آقایی ۳۲ ساله به مطب سیب مراجعه کرده است که در نتایج آزمایش‌، سطح تری‌گلیسیرید خون وی ۶۰۰ میلی‌گرم در دسی لیتر گزارش شده است. بیمار با توجه به این نتایج و آگاهی از این که بالا بودن تری‌گلیسیرید احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی را افزایش می‌دهد، به مطب سیب مراجعه کرده است تا پزشک راهکار مناسبی را برای کاهش سطح تری‌گلیسیرید خون به شرایط طبیعی به او توصیه کند.

برخلاف آنچه تصور می‌شود، برای ایجاد تعادل در سطح تری‌گلیسیرید و کلسترول، تغذیه و تغییر در سبک زندگی در مقایسه با داروهایی که برای رفع این مشکل تجویز می‌شود از تاثیرگذاری بیشتری برخوردار است و در حقیقت تغذیه و سبک زندگی نقش مهمی را در کاهش سطح تری‌گلیسیرید خون ایفا می‌کند. بیمارانی که با این مشکل مواجه هستند، باید از سبزیجات برگ سبز در رژیم غذایی روزانه خود استفاده کنند. این گروه از سبزیجات مانع از جذب تری‌گلیسیرید در بدن می‌شود. روغن کانولا، روغن زیتون، بادام زمینی، گردو، ماهی قزل‌آلا یا سالمون نیز می‌تواند در کاهش سطح تری‌گلیسیرید موثر باشد. این در حالی است که خوردن شیرینی، نانی که از آرد سفید تهیه شده باشد و همچنین ماکارونی برای این افراد مضر است؛ چراکه این گروه از مواد غذایی، قند اضافی موجود در بدن را به چربی تبدیل می‌کند. اختصاص مدت زمان ۳۰ دقیقه در روز به انجام فعالیت‌های ورزشی مانند پیاده‌روی، به کاهش سطح تری‌گلیسیرید بدن کمک می‌کند. داروهای مکمل غذایی و ویتامین‌های حاوی امگا ۳ نیز در کاهش سطح تری‌گلیسیرید خون نقش موثری دارد. بالا بودن سطح تری‌گلیسیرید احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی را افزایش می‌دهد. یکی از بهترین راه‌ها برای کاهش تری‌گلیسیرید کاهش کالری دریافتی روزانه است.

بنابراین به این افراد توصیه می‌شود مصرف غذاهای غنی از کربوهیدرات را تا ۵۰ درصد کاهش دهند و چربی‌های سالم را جایگزین چربی‌های مضر کنند. کالری دریافتی اضافی در بدن به تری‌گلیسیرید تبدیل می‌شود که در سلول‌های چربی بدن ذخیره خواهد شد. هورمون‌ها تری‌گلیسیرید ذخیره شده را برای تولید انرژی در بدن آزاد می‌کنند. اگر کالری دریافتی بدن بیش از مقدار کالری باشد که در بدن سوزانده می‌شود، سطح تری‌گلیسیرید در بدن افزایش می‌یابد. بالا بودن سطح تری‌گلیسیرید علامت خطری مبنی بر افزایش خطر گرفتگی عروق و بیماری‌های قلبی است.
جام جم

گردآوری : پایگاه اینترنتی ممتازنیوز

تاریخ نشر پنجشنبه ۶ مهر   مشاهده : ۲   | بازدید از صفحه اول


پزشکی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.