ترکیه، مجری سیاست‌های غرب در منطقه

ترکیه بر اساس رویای به دست گرفتن رهبری منطقه به محور آمریکا نزدیک شده غافل از اینکه غرب این کشور را صرفا مجری سیاست های خود در منطقه می داند.

به گزارش سرویس بین الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه تلویزیونی الاخباریه، سیاست های دولت حزب عدالت و توسعه در قبال تحولات منطقه با انتقادات زیادی بخصوص در داخل ترکیه روبرو شده است.

آرجین یلدیزاوغلو روزنامه نگار ترک احمد داوداوغلو وزیر خارجه این کشور را متهم می کند که با توجیه تغییر مسیر سیاست خارجی ترکیه در قبال مسائل منطقه سیاست خارجی این کشور را به لبه پرتگاه کشانده است.

کارشناسان در بررسی سیاست خارجی ترکیه به کتاب داوداوغلو با عنوان عمق استراتژیک اشاره می کنند که در آن نگاهی نادرست به حوادث منطقه و جهان دارد و بر اساس فرضیه هایی خطرناک برخی رفتارها را توصیه می کند. این توصیه ها در نهایت نشان دهنده تمایل به بازگشت میراث عثمانی است.

در ادامه آمده است: کتاب عمق استراتژیک داوداوغلو که ستون فقرات سیاست خارجی ترکیه را تشکیل می دهد معتقد است که ترکیه باید از طریق توازنات منطقه ای و بین المللی و قدرت های سلطه گر که آمریکا نماد آن به شمار می رود باید سلطه خود را در منطقه بگستراند اما کارشناسان بر این باورند که غرب از آنکارا برای اجرای سیاست های خود استفاده می کند و به این کشور اجازه نخواهد داد آنطور که رهبران حزب عدالت و توسعه انتظار دارند رهبری منطقه را به دست بگیرد.

ناظران بر این باورند که غرب از ترکیه انتظار دارد بدون هرگونه پیش شرطی نقش مجری برنامه های غرب را ایفا کند و رویای رهبری منطقه را کنار بگذارد. این امر نزدیک شدن ترکیه به عربستان ، قطر و آمریکا را که با منافع ملت ترکیه تناقض دارد تفسیر می کند. سیاست دولت اردوغان در قبال بحران سوریه بیانگر همین امر است.


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.