ترکیه دلارهای بلوکه شده ایران را آزاد می‌کند

گردآوری توسط گروه اقتصاد ممتاز نیوز

بینا: وزیر اقتصاد ترکیه گفت در پی توافق هسته ای ایران و ۵+۱ موانع ارتباط بانک‌های ترکیه با ایران برطرف شده و نه تنها هالک بانک بلکه سایر بانک های این کشور قادر به انجام پرداخت ها برای ایران خواهند بود.

به گزارش ممتاز  به نقل از رسانه های ترکیه‌ای، وزیر اقتصاد ترکیه گفت بانک های این کشور پس از کاهش تحریم ایران که در متن توافق هسته ای ژنو آمده می توانند اقدام به انجام مبادلات مالی با ایران کنند.

ظفر کاگلایان افزود:«هالک بانک و دیگر بانک های ترکیه پس از کاهش تحریم ها قادر خواهند بود فرآیند پرداخت ها را برای ایران اجرایی کنند».

وی در ادامه گفت: «بانک های خصوصی ترکیه به سبب فشارهای وارده از سوی آمریکا نمی توانستند با ایران مبادلات مالی داشته باشند. اما اکنون این مانع برطرف شده است و نه تنها هالک بانک بلکه سایر بانک ها قادر به انجام پرداخت ها برای ایران خواهند بود».

هالک بانک یکی از بزرگترین بانک های ترکیه است که پیش از تحریم ها در زمینه پرداخت پول نفت و گاز صادراتی ایران به ترکیه و همچنین بخشی از پول نفت صادراتی ایران به هند فعالیت داشت.

ایرنا: صدای آمریکا گفت: به دنبال توافق هفته پیش ایران با گروه ۱+۵ در ژنو و لغو محدود تحریم های مالی، به بانک های ترکیه اجازه داده شده است وارد معامله و انتقال پول به ایران شوند. هالک یکی از بزرگترین بانک های ترکیه این فعالیت ها را آغاز کرده است. صدای آمریکا افزود: تا قبل از توافق ژنو، بانکها از ترس مجازات آمریکا هر نوع معامله نقل و انتقال پول با بانک مرکزی ایران را متوقف کرده بودند اما اکنون به همه بانک های ترکیه این اجاره داده شده است. این منبع خبری افزود: بنا به برآورد دولت آمریکا از سال ۲۰۱۲ معادل ۸۰ میلیارد دلار پول فروش نفت ایران در بانک های خارجی بلوکه شده است و ایران به سبب تحریم ها نمی تواند این پول ها را به داخل کشور انتقال دهد و یا در معامله جهانی از آنها استفاده کند.


شبکه اطلاع رسانی بانک و بیمه

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.