تشدید برخورد با صرافی‌های متخلف

گردآوری شده توسط گروه اقتصاد ممتاز نیوز:

مدیرکل دفتر مطالعات مقررات اقتصادی بانک مرکزی خبر داد؛

مقررات جدید اعمال شده از سوی بانک مرکزی در رابطه با صرافی ها کاملا براساس مجوز شورای پول و اعتبار است.

به گزارش ممتاز به نقل از خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، مرتضی ستاج مدیرکل دفتر مطالعات اقتصادی بانک مرکزی با بیان این مطلب گفت: از این پس صرافی ها به دو نوع ۱ و ۲ تقسیم بندی شده و تمام صرافی ها مکلف به افزایش سرمایه خود بر اساس سرمایه های جدید می باشند.

وی تصریح کرد: براساس مقرارت جدید میزان افزایش سرمایه برای صرافی های نوع اول ۵۰ میلیارد ریال و برای صرافی های نوع دوم ۲۰ میلیارد ریال تغییر کرده که در قبل براساس تقسیم بندی قبلی این رقم برای صرافی های شهرهای بزرگ ۲ میلیارد ریال و سایر شهرها ۱ میلیارد ریال بوده است.

ستاج با بیان اینکه بانک مرکزی مجوزهای لازم برای برخورد و ساماندهی صرافی ها را از شورای پول و اعتبار گرفته است عنوان کرد: به زودی شیوه نامه ساماندهی صرافی ها به نهادهای مربوطه ارائه و از این پس براساس این شیوه نامه با صرافی های متخلف برخورد خواهد شد. همچنین در این شیوه نامه نوع برخورد با تخلفات صرافی ها اعم از اقدامات سبک تا سنگین مانند تذکر کتبی و سلب صلاحیت هیات مدیره، مدیر عامل و تعلیق فعالیت صرافی و در نهایت ابطال آن در نظر گرفته شده است.

وی در رابطه با مجوز فعالیت صرافی ها گفت: براساس مقررات سابق هر صرافی می‌توانست برای تامین نیازهای مالی خود اقدام به راه اندازی شعبه در شهر خود کند که براساس مقررات جدید صرافی ها فقط به صورت تک شعبه ای می‌توانند به کار خود ادامه دهند.

وی در رابطه با میزان تقاضاهای موجود در کشور برای راه اندازی صرافی گفت: عمده تقاضاها مربوط به استان های مهم کشور مثل تهران، شیراز، اصفهان و برخی شهرهای مرزی برای انجام مبادلات ارزی است.

وی ادامه داد: تمامی مقررات گفته شده در سایت بانک مرکزی موجود است و همه کسانیکه خواهان اخذ مجوز برای راه اندازی صرافی می باشند می توانند با مراجعه به اداره اخذ مجوز و نظارت بر موسسات غیر پولی بانک مرکزی اقدامات لازم را برای راه‌اندازی صرافی انجام دهند.

وی در رابطه با سابقه و حداقل سن اعضای هیات مدیره و مدیرعامل صرافی ها تصریح کرد: براساس مقررات جدید سابقه هیات مدیره، میزان تسهیلات اعضای هیات مدیره و مدیرعامل و سن آنها مورد بررسی قرار میگیرد که حداقل سن در این رابطه ۲۵ سال برای اعضای هیات مدیره و برای مدیرعامل حداقل ۳۰ سال است.

انتهای پیام/


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.