تشکیل ضرورت توسعه پنبه گزینه برتر برای کشت پنبه

گردآوری شده توسط گروه اقتصاد ممتاز نیوز:

صندوق توسعه کشت پنبه باید به تصویب مجلس برسد تا در این صنعت شاهد رشد و توسعه باشیم.

رحمت‌الله نوروزی عضو کمیسیون کشاورزی مجلس در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران با بیان اینکه طرح صندوق توسعه کشت پنبه مصوب کمیسیون کشاورزی است اما هنوز در صحن علنی مجلس به تصویب نرسیده گفت: تشکیل صندوق توسعه کشت پنبه از طرح‌هایی بود که برای حمایت از تولید پنبه و پنبه کاران صورت گرفت که با عملیاتی شدن آن بسیاری از مشکلات پنبه کاران در زمینه تولید حل خواهد شد و با توجه به نگاه ویژه‌ای که مقام معظم رهبری به حمایت از تولید داخلی دارند امیدواریم با مدیریت و برنامه‌ریزی در اجرای آن نقش مؤثرتری در توسعه کشت این محصول داشته باشیم.
 
وی در ادامه دربارهٔ مشکلات پنبه کاران گفت: مشکل پنبه یک مشکل اساسی است که برای حل ‌آن نیاز به هماهنگی و همراهی مسئولین و نهادها داریم و با توجه به ظرفیت ما در تولید این محصول با اجرای برنامه‌های حمایتی می‌توان گامی بلند در جهت توسعه و گسترش آن برداشت.
 
وی ادامه داد: متأسفانه در سالهای قبل به دلیل عدم مدیریت و برنامه‌ریزی‌های نادرست زمینه برای انقراض آن برداشته شد به طوری که استان گلستان سردمدار این محصول در ایران است اما کشت آن نسبت به سالهای قبل خیلی کاهش داشت.
 
وی اظهار داشت: به خاطر همین عدم هماهنگی‌ها تولید پنبه، که هم سبب تثبیت اشتغال پایدار و هم سبب صرفه‌جویی در ارز می‌شد با مشکلات جبران ناپذیری روبرو شود.
 
وی دربارهٔ اینکه چه اقداماتی برای حل مشکل پنبه کاران صورت گرفته گفت: بر اساس هماهنگی که در فراکسیون صورت گرفته و صحبتی که با وزیر کشاورزی شد هدف احیای جامع پنبه است و یکی از راهکارهای آن همین صندوق توسعه کشت پنبه است که باید عملیاتی شود.
 
وی تصریح کرد: ۲۸ کارخانه در استان گلستان فعالیت می‌کرد که متأسفانه به خاطر کاهش سطح کشت پنبه تعطیل شدند.
 
این کارخانه‌ها نیروی انسانی بسیاری را در اختیار می‌گرفتند که در اشتغالزایی نقش مؤثری ایفا می‌کردند. در این زمینه جهاد کشاورزی باید حمایت‌های لازم را انجام دهد تا استقلال اقتصادی که مدنظر رهبری است محقق شود.
انتهای پیام/


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.