تشکیل کمیته مشترک ارزی در بانک مرکزی

عضو شورای عالی بورس با تکذیب هرگونه تصمیمی مبنی بر منتفی شدن تشکیل بورس ارز ، از راه اندازی قطعی این بازار در آینده ای نزدیک خبر داد.

به گزارش مهر، محمدرضا پورابراهیمی درباره اخباری مبنی بر منتفی شدن راه اندازی بورس ارز، اجرای این برنامه را قطعی اعلام کرد و افزود: در حال حاضر هیچ تصمیمی مبنی بر خارج شدن موضوع راه اندازی بورس ارز از دستور کار بانک مرکزی وجود نداشته و به طور حتم این بازار متشکل به عنوان یکی از ساختارها و مکانیزم های مدیریت بازار ارز بزودی راه اندازی خواهد شد.

نایب رییس کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به نهایی شدن تشکیل بورس ارز در دولت، خاطر نشان کرد: با توجه به توافق نهایی دولت با بانک مرکزی و سازمان بورس در مورد بورس ارز کمیته مشترکی برای پیگیری و بررسی این بازار تشکیل شده و مجلس شورای اسلامی نیز در این راستا ضمن حمایت از این موضوع به شدت پیگیرآغاز فعالیت آن می باشد.

وی افزود: نرم افزار بورس ارز حدود ۱۰روز قبل در شورای عالی بورس معرفی شده و ساختارها و بسترهای آن هم اینک آماده بهره برداری می باشد.

عضو شورای عالی بورس، ادامه داد: این در حالی است که با توافق هایی که صورت گرفته مدیریت و شاکله اجرایی بورس ارز بر عمده کمیته ارزی بانک مرکزی نهاده شده است که مجلس به عنوان مطالبه خود از دولت و بانک مرکزی خواستار راه اندازی هرچه سریع تر این بازار است.

پورابراهیمی در این زمینه که اظهارات رییس اتاق بازرگانی مبنی بر از دستور کار خارج شدن بورس ارز و مرحله بندی شدن آن تا چه حد جدی است؟ پاسخ داد: چنین تصمیمی صحت نداشته و هرگونه اقدامی در این زمینه مخالف با نظر نهایی دولت در مورد لزوم راه اندازی بورس ارز است.

این نماینده مجلس، گفت: متاسفانه بازار ارز این روزها از ثبات برخوردار نیست و برخی مسئولان دانسته یا ندانسته بر تنور التهاب آن می دمند.

وی تاکید کرد: این در حالی است که جولان دلالان در بازارغیرمتشکل و غیررسمی ارز کمکی به اقتصاد و فعالان اقتصادی و بازرگانی کشور نکرده و نیاز به ساختاری جدید و موثر برای کشف قیمت واقعی ارز و از طرفی دستیابی به مبنایی برای تخصیص منابع ارزی به متقاضیان اصلی آن ضروری است.

پورابراهیمی بیان داشت: آنچه در بورس ارز معامله خواهد شد گواهی های ارزی خواهد بود که با اخذ تاییدیه از سوی صادر کننده از بانک عامل و بانک مرکزی آن را وارد ساختار عرضه بورس ارز خواهد کرد. این رویه مشابه معاملات بروات پولی و ارزی بوده و کلیه اطلاعات شرکت های عرضه کننده و یا تقاضا کننده ارز به طور کامل محرمانه خواهد بود.

عضو شورای عالی بورس، اظهار داشت: به این ترتیب نگرانی برای شرکت های ارزآور و صادراتی بورس از لحاظ تفاوت تسعیر نرخ ارز در صورت های مالی وجود نخواهد داشت.


Tabnak.IR | تابناک

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.