تصاویر گرم شدن زمین در ۱۳۱ سال/ افزایش شدید دما در چند دهه آینده

به گزارش خبرگزاری مهر، ویدئوی منتشر شده توسط ناسا که این تصاویر از آن گرفته شده نشان دهنده تغییرات گرمای زمین از سال ۱۸۸۰ تا سال ۲۰۱۱ طی ۲۶ ثانیه است.

این ویدئو نشان می دهد که درحالیکه انتشار گازهای گلخانه ای از تولید انرژی، خودروها و صنایع افزایش یافته است، دمای زمین نیز افزایش یافته است به طوریکه این دما در دهه ۱۹۷۰ بسیار شدید شده است.

این ویدئو با استفاده از اطلاعات دمای هوا در ناسا ساخته شده تا بررسی تصویری روی گرمایش زمین داشته باشد، این تصویر گرمای ثبت شده هوا در سال ۱۸۸۰ را نشان می دهد و نشان می دهد که در آن زمان چقدر دمای هوای جهانی کم بوده است

موسسه مطالعات فضایی گودارد ناسا در نیویورک که گرمای سطح کره زمین را به طور مرتب مورد نظارت قرار دارد، این ویدئو را ساخته تا نشان دهد که چگونه زمین ظرف چند دهه آینده گرمای بیشتر از آنچه که امروز وجود دارد را تجربه می کند.

جیمز هنسن مدیر این موسسه اظهار داشت: ما می دانیم که سیاره زمین بیش از آنکه انرژی آزاد کند، انرژی جذب می کند. از این رو ما شاهد افزایش این دما در آینده خواهیم بود.

وی افزود: حتی با تأثیرات سرمایشی ” لانینا” و کاهش فعالیتهای خورشیدی طی چند سال گذشته ، سال ۲۰۱۱ یکی از گرمترین سالهای ثبت شده میان ۱۰ سال بوده است.

لانینا وضعیتی است که در قسمت مرکزی و شرقی استوایی اقیانوس آرام، آب سردتر از حالت طبیعی می شود. لانینا در هر سه تا هفت سال اتفاق می افتد و درجه حرارت آب دریا سرد می شود. این پدیده حاصل تغییر اختلاف فشار منطقه است و اجازه می دهد سطح آب‌های اقیانوس در قسمت شرقی سردتر از حالت معمول شود و در قسمت‌های حاره غربی گرم تر از حالت عادی گسترش یابد.

تاسال ۱۹۱۵، دمای هوا در بخشی از نقاط دنیا گرم شد

تفاوت میان سال ۲۰۱۱ و  سال ۲۰۱۰ به عنوان گرمترین سال در آمار ثبت شده ۰٫۱۲ درجه سانتیگراد بوده است.

نخستین ۱۱ سال قرن بیست و یکم در مقایسه با اواخر قرن بیستم دمای به شدت بالاتری داشته است.

میانگین دمای جهانی در سال ۲۰۱۱ ، ۰٫۵۱ درجه سانتیگراد گرمتر از اواسط قرن بیستم بوده است.

در این تصاویر از سال ۱۸۸۰ تا ۲۰۱۱ رنگهای قرمز نشان دهنده دمای بیشتر از حد متوسط در طول دوره ۱۹۵۱-۱۹۸۰ است، درحالی که رنگ آبی نشان دهنده گرمای کمتر از حد معمول است.

در سال ۱۹۲۶، قسمت اعظم نیم کره شمالی گرمتر به نظر می رسد


در سال ۱۹۶۳، گرما به نیم کرده جنوبی نیز رسیده است


تا اواسط دهه ۹۰ ، دمای هوا به نحو قابل توجهی در سراسر جهان افزایش یافته است


این ویدئو با آخرین اطلاعات در سال ۲۰۱۱ خاتمه می یابد


MehrNews Rss Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.