تصویب قانون جدید ضد جاسوسی در پارلمان روسیه

پارلمان روسیه لایحه ضد جاسوسی جدیدی را تصویب کرد که براساس آن گروه‌های مدنی مرتبط با خارجی‌ها که سیاست‌های داخلی روسیه را متشنج می‌کنند، هدف قرار می‌گیرند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، این لایحه که تقریبا به اتفاق آرا پس از سه دور ویرایش به تصویب مجلس دومای روسیه رسید، براساس تصمیم پوتین، رئیس جمهوری این کشور جهت تشدید اقدامات در ممانعت از تامین مالی گروه‌های داخلی توسط “عوامل خارجی” ارائه شده بود.

پوتین که خود یکی از جاسوسان سابق کا.گ ب بوده واشنگتن را به تامین مالی برای برگزاری تظاهرات پس از انتخابات ریاست جمهوری روسیه متهم می‌‌کند.

اسناد و مدارک نشان می‌دهد که این لایحه ابتدا در سال ۲۰۰۸ میلادی در زمان نخست‌وزیری پوتین به دومای روسیه ارائه شد اما دیمیتری مدودف، رئیس جمهوری وقت و نخست وزیر کنونی، پیش نویس لایحه‌ را برای بررسی‌های بیشتر تا سال ۲۰۰۹ به حالت تعلیق درآورد.

در بخشی از این لایحه واژه‌هایی چون “جاسوس” و “خائن به ملت” به کسانی اطلاق شده که به کشورها یا سازمان‌های خارجی در برهم زدن نظم،‌ حاکمیت ملی و استقلال کشور کمک می‌کنند. مجازات این افراد بیش از۲۰ سال حبس است.

گروه‌های حقوق بشری بر این عقیده‌اند که تعمیم دادن واژه جاسوس به موارد دیگر، باعث کاهش فعالیت گروه‌های حقوق بشری و سایر سازمان‌های غیر دولتی در جامعه روسیه می‌شود.

انتهای پیام


ایسنا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.